13 vuistregels voor een optimale spijsvertering

De spijsvertering is een geraffineerd proces, waarin de afgifte van spijsverteringssappen is afgestemd op smaak, geur en kauwindrukken. Waar enzymen, zuren, basen, hormonen, etc. harmonieus samenwerken en spieren voor de noodzakelijke beweging zorgen. Het is aan de ene kant een proces dat zich (de hap of slok eenmaal doorgeslikt) in je lichaam voltrekt, zonder dat je er iets aan kan doen. En aan de andere kant is het bij uitstek het proces, waar je invloed op kunt uitoefenen.

Je kiest immers zelf wat je eet en tevens hoe je het eet. De spijsvertering is een symfonie die, als alles goed gaat, het lichaam naar ultieme gezondheid en vitaliteit brengt. Gaat er echter iets niet goed, is er een dissonantie, dan heeft dat invloed op de rest van de symfonie, zeker als er stelselmatig valse tonen klinken.

In deze blog licht ik 13 vuistregels uit die je kunnen helpen om een optimale spijsvertering te verkrijgen en te behouden. Of je nu last hebt van zure oprispingen, een opgeblazen gevoel, pijn in je darmen of rare ontlasting, deze vuistregels zijn zowel bedoeld ter preventie als voor het helpen oplossen van klachten.

  • Eet voedsel waar je echt zin hebt.
  • Kauw iedere hap rustig en minstens 15 keer.
  • Laat tussen elke maaltijd 4 tot 6 uur zitten en beperk tussendoortjes.
  • Eet volle (volkoren) granen en wissel af. Gebruik naast de gangbare tarwe en rijst ook haver, quinoa of amaranth, boekweit, gierst, rogge, gerst, teff en spelt, kamut en emmer. Beperk de inname van suikers en bewerkte koolhydraten (koekjes, toastjes, chippies, etc.).
  • Verhoog de hoeveelheid vezels in je voeding door meer groenten, fruit, peulvruchten en noten en zaden te eten. Varieer hierin.
  • Gebruik regelmatig gefermenteerde voeding en dranken, zoals biologische yoghurt, karnemelk en kefir, zuurkool, kimchi, miso, tempeh en kombucha.
  • Kies bewust voor goede eiwitbronnen en vermijd overdaad. Wissel biologisch vlees af met vette vissoorten, biologische eieren en volle zuivel (afkomstig van koeien als je het kan verdragen of geit en schaap). Zaden, pitten en noten zijn ook goede eiwitbronnen. Als je plantaardige zuivelvervangers gebruikt, wissel dan af. Als je geen vlees en vis eet, denk dan aan een vitamine B12-supplement en gebruik zeewier (of een supplement) om aan voldoende jodium te komen.
  • Drink regelmatig een bottenbouillon of doe een kuurtje. Bottenbouillon bevat veel heilzame stoffen, waaronder glutamine, een aminozuur dat de darmwand en het darmslijmvlies helpt herstellen en in een goede conditie houdt. Je kunt ook l-glutamine als supplement gebruiken.
  • Vermijd industrieel bewerkte plantaardige oliën. Deze vind je vooral in voedingsmiddelen die gemaakt zijn in een fabriek. Ook de transvetten die hierbij kunnen ontstaan zijn zeer ontstekingsbevorderend. Kies voor olijfolie, roomboter, extra vierge kokosolie, walnoot-, pistache- en pompoenpitolie, sesamolie en lijnzaadolie. Gebruik de laatste vijf oliesoorten alleen koud.
  • Zorg voor voldoende omega 3 vetzuren in de voeding, door meerdere keren per week vette vis te eten en/of een visolie- of algensupplement te nemen.
  • Zorg voor aanvulling van vitaminen en mineralen. Met name vitamine A, D en zink zijn belangrijk voor het gezond houden van de darmwand en darmslijmvlies.
  • Beperk de inname van alcohol.
  • Neem alleen medicatie als het echt nodig is, vooral ontstekingsremmers (NSAID’s), antibiotica en maagzuurremmers hebben een negatieve invloed op het darmmicrobioom.

Wist je dat 13 in traditionele culturen zoals de Mayacultuur een geluksgetal is? Volg deze 13 richtlijnen en je spijsvertering zal je veel geluk brengen 😉.

Vond je dit interessant? Lees dan ook dit artikel over het FODMAP dieet bij darmaandoeningen.
Voor kinderen van nu zijn er 6 vuistregels voor een gezonde voeding. Lees ze hier.
Meer weten over hoe van je suikerverslaving af te komen? Klik dan hier. 
Als je wilt weten hoe chronisch medicijngebruik je spijsvertering en je gezondheid aantast, lees dan de blog Chronisch medicijngebruik – Nano Mineralen.

Geschreven door Terah Afke Beek

Was dit artikel nuttig?