Voor veel vrouwen is hun menstruatie niet de makkelijkste tijd van de maand: buikkramp, migraine, stemmingswisselingen, vermoeidheid en andere vervelende klachten kunnen iedere maand weer de kop op steken. Gelukkig zijn er een aantal natuurlijke supplementen die menstruatiepijn kunnen verzachten.  

Van oudsher was de menstruatie de tijd dat vrouwen rust namen en er voor hen werd gezorgd. Zo konden ze zich weer helemaal opladen en bij zichzelf komen, zodat ze daarna weer de energie hadden om voor anderen te zorgen. Om het gezin draaiende te houden, zwanger te worden en een kind te baren, zorgen dat er altijd eten op tafel staat en dan ook nog spint, weeft en andere huishoudelijke taken uitvoert. 

Tegenwoordig ziet dat er heel anders uit. Er zijn maar weinig bedrijven waar vrouwen vrij krijgen tijdens hun menstruatie, wat ervoor zorgt dat ze tegen hun natuurlijke flow ingaan en hun grenzen overgaan. Dat is waardoor menstruatiepijn en andere menstruatie gerelateerde klachten vaak door ontstaan. Met de juiste supplementen kan je menstruatie gelukkig al een stuk minder heftig zijn, zeker als je veel last hebt van een opgeblazen gevoel of kramp en snel chagrijnig bent. Let op: overleg altijd éérst met een arts, een therapeut of het personeel van de winkel waar je de producten aanschaft of deze supplementen ook geschikt zijn voor jou, zeker als je medicatie gebruikt of borstvoeding geeft. 

1. Ginkgo bilobasupplement

Ginkgo biloba is één van de oudste bomen ter wereld en staat ook wel bekend als de ‘Japanse notenboom’. De boom is te herkennen aan de ongebruikelijk gevormde bladeren, die eigenlijk plakkaten zijn van aan elkaar geplakte naalden (de ginkgo is eigenlijk een naaldboom). Deze bladeren bevatten krachtige antioxidanten en terpenoïden die ontstekingen helpen verminderen, de bloedsomloop stimuleren en kunnen helpen om te kalmeren. 

In een onderzoek (1) uit 2009 namen 85 vrouwelijke studenten drie keer per dag 40 milligram ginkgo-extract vanaf de 16de dag van hun cyclus tot de 5de dag van de volgende cyclus. De vrouwen die het supplement namen ervaarden een stuk minder fysieke en mentale menstruatieklachten dan de vrouwen die een placebo hadden gekregen. Er moet nog meer onderzoek worden gedaan naar de perfecte dosis, maar dit onderzoek laat zien dat ginkgo je klachten zeker kan helpen te verzachten. 

2. Gembersupplement

Als je een onwijs zware menstruatie hebt waarbij geen tampon of maandverbandje sterk genoeg is, dan kan gember uitkomst bieden. In een onderzoek uit 2014 (2) bleek dat dit krachtige worteltje de bloedvloed een heel stuk deed afnemen. En, mooi meegenomen, een onderzoek uit 2015 (3) liet zien dat 750 tot 2000 mg gemberpoeder aan het begin van de cyclus (op het moment dat je menstruatie begint, dus) menstruatiekrampen verlicht. Een gembersupplement is aan te bevelen, maar ook gemberthee of een plakje gember door je soep, smoothie of curry kan al wonderen doen.  

3. Magnesiumsupplement

Nog zo’n verlichter bij menstruatiekramp is magnesium, een onmisbaar mineraal voor meer dan 300 biochemische reacties in het lichaam. In 2017 liet onderzoek (4) zien dat magnesium een stuk meer effect had bij menstruatiekramp dan de gebruikte placebo’s én dat magnesium je ook meer veerkracht geeft in het omgaan met menstruatieklachten. Bij langdurig gebruik van magnesium kan het ook migraine helpen te voorkomen tijdens je menstruatie. Bepaalde vormen van magnesium, zoals nano magnesium en magnesiumbisglycinaat, kunnen je bovendien helpen om beter te slapen – wat voor veel vrouwen best lastig kan zijn tijdens de menstruatie. Al deze voordelen hebben te maken met het feit dat magnesium een rol speelt bij het ontspannen van de spieren. Ontspannen spieren betekent minder kramp én minder hoofdpijn, omdat hoofdpijn vaak wordt veroorzaakt door een onderliggende spanning. 

4Omega 3-vetzuren 

Omega 3 is een essentieel vetzuur dat je alleen uit bepaalde voedingsmiddelen kunt halen, zoals vis, noten en lijnzaad. Omega 3 heeft een heel scala aan gezondheidsvoordelen, zoals een kleinere kans op hartproblemen en bepaalde vormen van kanker (5). Deens onderzoek (6) liet zien dat omega 3-supplementen menstruatiekrampen enorm kunnen verlichten, wanneer vergeleken met een placebo. De bevindingen bevestigde wat in onderzoek uit de jaren 90 (7) ook al werd vastgesteld. Een omega 3-supplement komt meestal in de vorm van visolie, maar er zijn ook veganistische varianten, gemaakt van algen. 

Deze vier supplementen kunnen je zeker ondersteunen tijdens je menstruatie, maar het belangrijkste is dat je rust neemt. Vrij nemen is niet voor iedereen een optie, maar doe verder rustig aan. Plan geen sociale verplichtingen in, maak wat tijd vrij om alleen te zijn en maak van ontspanning een prioriteit. 

Bronnen 

  1. Ozgoli G, Selselei EA, Mojab F, Majd HA. A randomized, placebo-controlled trial of Ginkgo biloba L. in treatment of premenstrual syndrome. J Altern Complement Med. 2009 Aug;15(8):845-51. doi: 10.1089/acm.2008.0493. PMID: 19678774. 
  2. Kashefi F, Khajehei M, Alavinia M, Golmakani E, Asili J. Effect of ginger (Zingiber officinale) on heavy menstrual bleeding: a placebo-controlled, randomized clinical trial. Phytother Res. 2015 Jan;29(1):114-9. doi: 10.1002/ptr.5235. Epub 2014 Oct 8. PMID: 25298352. 
  3. Daily JW, Zhang X, Kim DS, Park S. Efficacy of Ginger for Alleviating the Symptoms of Primary Dysmenorrhea: A Systematic Review and Meta-analysis of Randomized Clinical Trials. Pain Med. 2015 Dec;16(12):2243-55. doi: 10.1111/pme.12853. Epub 2015 Jul 14. PMID: 26177393. 
  4. Parazzini, F., Martino, M.D., & Pellegrino, P. (2017). Magnesium in the gynecological practice: a literature review. Magnesium research, 30 1, 1-7 . 
  5. Omega-3 Fatty Acids. (2021, March 22). National Institutes of Health. https://ods.od.nih.gov/factsheets/Omega3FattyAcids-Consumer/ 
  6. Deutch B. Menstrual pain in Danish women correlated with low n-3 polyunsaturated fatty acid intake. Eur J Clin Nutr. 1995 Jul;49(7):508-16. PMID: 7588501. 

Geschreven door Charelle Casander

About Post Author