Bloedsuiker en insulineresistentie: zo werkt het

Je hebt van die momenten dat je je zwak, geïrriteerd en een beetje flauw voelt. Het moment waarop je NU eten wilt. Wist je dat dat met je bloedsuikerspiegel te maken heeft? En dat je die kunt reguleren zodat je niet ineens zoveel trek hebt? In dit artikel lees je meer over je bloedsuikerspiegel en insulineresistentie.

Wat is bloedsuiker oftewel bloedglucose?

Bloedsuiker, ook wel bloedglucose genoemd, is een belangrijke brandstof die het lichaam nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren. Je lijf haalt glucose met name uit koolhydraten. Wanneer we spreken over bloedsuiker, dan bedoelen we de glucose in het bloed. De bloedsuikerspiegel is het glucosegehalte in het bloed in millimol per liter (mmol/L). Een gezonde bloedsuikerspiegel schommelt tussen de waarden 3 en 8 mmol glucose per liter bloed. De waarde is afhankelijk van de maaltijden die je tot je neemt op een dag. Zo stijgt de bloedsuikerspiegel aanzienlijk op het moment dat je suikers of koolhydraten eet.

Insuline en glucagon

De hoeveelheid glucose in het bloed wordt geregeld door de hormonen insuline en glucagon. Tijdens het eten stijgt de bloedsuikerspiegel en wordt er direct insuline aangemaakt die de glucose uit de voeding naar de juiste plaatsen in het lichaam vervoert. Het lichaam heeft glucose nodig voor veel lichamelijke en mentale processen. Nadat de glucose is afgeleverd, daalt de bloedsuikerspiegel weer naar een normaal niveau. Als het glucosegehalte te ver daalt, bijvoorbeeld omdat je lang niets gegeten hebt, maakt je lichaam glucagon aan om het glucosegehalte weer te verhogen. Zo wordt de bloedsuikerspiegel constant op pijl gehouden.

Symptomen schommelende bloedsuikerspiegel

Wanneer je bloedsuikerspiegel grote pieken en dalen maakt, dan noemen we dat een schommelende bloedsuikerspiegel. Wanneer je bloedsuikerspiegel te hoog is, kun je je zwak en overprikkeld voelen en kun je last krijgen van hoofdpijn en ademhalingsproblemen. Wanneer je bloedsuikerspiegel in een extreem dal raakt, voel je je flauw, moe, geïrriteerd en kun je gaan trillen of zelfs flauwvallen. Het belangrijkste symptoom van een schommelende bloedsuikerspiegel is constante trek: je lichaam heeft de hele tijd voeding nodig, zodat het meer insuline of glucagon kan aanmaken.

Wanneer is er sprake van insulineresistentie?

Op het moment dat je lichaam constant insuline moet aanmaken, omdat je veel suikers en snelle koolhydraten eet (snoep, wit brood, vruchtensap, etc.), kan er insulineresistentie ontstaan. Bij insulineresistentie zijn de cellen in je lijf resistent geworden voor insuline en kan de glucose niet meer goed afgeleverd worden op de plekken waar je het nodig hebt. Als dit lang aanhoudt loop je het risico om diabetes type 2 te ontwikkelen. Om diabetes type 2 te voorkomen is het van belang je leefstijl aan te passen: gezonder eten, gewicht verliezen en meer beweging zijn daar onderdeel van.

Insulineresistentie als oorzaak van aandoeningen en vervelende kwalen

Insulineresistentie lijkt de kans op verschillende aandoeningen te verhogen, waaronder:

  • Galstenen
  • Vroegtijdig kaal worden
  • Een vergrote prostaat, prostaatontstekingen en
  • Overmatig (visceraal) buikvet, dat een risicofactor is voor diabetes type 2, metabool syndroom, hartkwalen en kanker
  • Borstvorming bij mannen
  • Depressie
  • Chronische vermoeidheid
  • Slaapapneu en slapeloosheid.

Insulineresistentie voorkomen met voeding

Het voorkomen van insulineresistentie begint bij een gezond voedingspatroon dat met name bestaat uit natuurlijke, onbewerkte producten. Het is belangrijk om vaker voor volkoren granen te kiezen en minder suiker te eten. Natuurlijk kun je nog steeds fruit eten, maar zeker in het begin is het belangrijk dat je voor de minder zoete varianten kiest, zoals bessen, granaatappel en grapefruit. Kijk altijd of je snelle koolhydraten kunt vervangen door langzame koolhydraten. Snelle koolhydraten zijn alle voedingsmiddelen waar veel suiker in zit, denk aan snoep en koek, maar ook fruit, vruchtensap en frisdrank. Verder zijn wit brood, witte rijst en natuurlijke zoetstoffen zoals honing ook snelle koolhydraten. Langzame koolhydraten vind je in volkoren granen, groenten, bepaalde soorten fruit en peulvruchten.

Je bloedsuikerspiegel in balans houden

Insulineresistent of niet, je voelt je een stuk lekkerder in je vel wanneer je bloedsuikerspiegel niet teveel schommelt. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om je bloedsuikerspiegel in balans te houden:

 

  • Kiezen voor langzame koolhydraten in plaats van snelle koolhydraten
  • Kaneel toevoegen aan je dieet, met name wanneer je suikers eet. Strooi wat kaneel over je appel of banaan en je zult zien dat je bloedsuikerspiegel minder schommelt. Het is belangrijk dat je kiest voor Ceylon kaneel, die vind je in de biologische supermarkt of reformwinkel.
  • Kies voor onbewerkte, pure producten en een goede balans tussen eiwitten, koolhydraten en vetten.
  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging, dat helpt je lichaam gevoelig te houden voor insuline.
  • Slaap iedere nacht zo’n 7 à 8 uur, een goede nachtrust draagt bij aan een gezonde hormoonhuishouding en zodoende aan een stabieler bloedsuikergehalte.
  • Suppleren met chroom, een mineraal dat nodig is voor een goede werking van insuline.
  • Suppleren met indium, ondersteunt de heropbouw van hormoonklieren en geeft een verbeterde opname van mineralen, met name chroom. Als je kiest voor indium, dan hoef je meestal geen extra chroom te nemen. Lees hier meer over indium.
  • Gebruik je nog geen magnesium? Een tekort komt heel veel voor en dat kan de functie van insuline negatief beïnvloeden. Voldoende magnesium is namelijk een voorwaarde voor de werking van insuline. Kies in dit geval voor de vorm hypro-ri-mag. Dit is een magnesiumvorm die vast is gemaakt aan superkleine stukjes eiwit, afkomstig van rijst. Daardoor is deze magnesiumvorm als tablet kleiner dan de meeste andere magnesiumtabletten. In combinatie met taurine blijft deze vorm van magnesium lang in de bloedbaan, zodat je cellen constant voorraad hebben. Dit is ideaal als je goed door wilt slapen of lange periodes van stress of drukte hebt. Of bij een chronisch schommelende bloedsuikerspiegel/insulineresistentie. Lees meer over de hypro-ri-mag: Het relaxte duo in drukke tijden! – Nano Mineralen.

Intermittent fasting en de bloedsuikerspiegel

Intermittent fasting is een vorm van dagelijks vasten die vaak wordt aanbevolen bij insulineresistentie. Het gaat erom dat je enkel eet binnen een bepaald kader van uren. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen dat je maximaal 8 uur per dag eet, zoals van 11u ’s ochtends tot 19u ’s avonds. Op die manier heeft je lichaam 16 uur de tijd om bij te komen, je eten te verwerken en je bloedsuikerspiegel te normaliseren. Een bijkomend voordeel is dat mensen die doen aan intermittent fasting, vaak gewicht verliezen.

 Als je je regelmatig moe of futloos voelt, vooral na het eten, kan het raadzaam zijn een orthomoleculair therapeut te raadplegen. Samen kun je dan onderzoeken hoe jouw voedingspatroon je bloedsuikerspiegel beïnvloedt en of dat de aanleiding is van je energiegebrek.

 

Geschreven door Charelle Casander

About Post Author