Gezond eten tijdens de feestdagen is best een uitdaging. Niet alleen kerstkransjes, glühwein en chocolademelk met slagroom liggen op de loer, maar ook uitgebreide kerstmaaltijden, brunches en frivole desserts. Hoe kun je ondanks al dat lekkers toch gezond bezig blijven tijdens de feestdagen?

Kerst is een speciale tijd vol met geneugten zoals heerlijke lekkernijen en maaltijden. En daar mag je van genieten, dat is immers waar de feestdagen voor zijn. Maar het is ook belangrijk om niet de balans uit het oog te verliezen.

Gezonde kersthapjes

Bijvoorbeeld door naast de wat ongezondere opties ook gezonde opties aan te bieden. Niet alleen voor je gasten, maar ook voor jezelf. Er zijn genoeg lekkere recepten op het internet te vinden (of in dat ene kookboek waarin je nooit kijkt) die heel goed samengaan met traditionele (familie)gerechten. Daarnaast zijn er genoeg recepten die juist deze traditionele gerechten een gezonde twist geven. Want laten we eerlijk zijn, niet alles wat lekker is, is ongezond. Integendeel! Kies je favoriete groente uit, maak een lekkere smoothie als tussendoortje of dessert en serveer een fruitsalade naast die overheerlijke ijstaart. Kijk waar je meer groente of fruit kunt toevoegen aan je speciaal geplande menu en vind op die manier meer balans.

Gezonde ingrediënten tijdens Kerst

In de winter kunnen we allemaal wel wat meer weerstand gebruiken, de vitaminen D en C kunnen je daarbij helpen. Ga op zoek naar ingrediënten die deze vitaminen van nature bevatten. Bijvoorbeeld citrusvruchten of kiwi’s voor vitamine C of vette vis en zuivel voor vitamine D. Wanneer je op zo’n manier gaat nadenken over je kerstmenu ben je al heel goed bezig. Zijn er specifieke bouwstoffen die jij of je visite misschien tekort komen? Stop je kerstmaaltijden vol met ingrediënten die deze stofjes bevatten. Wie weet heb je behoefte aan veel calcium voor gezonde botten, gebruik dan amandelen, sesamzaad of gedroogde vijgen. Of denk aan B12 als je een vegetarisch menu op tafel wilt zetten, dit vind je onder andere in zeewier en paddenstoelen.  Op deze manier kun je als het ware een blauwdruk maken voor de ingrediënten die net die gezonde twist geven aan jouw feestdagen!

Luister naar je lijf deze feestdagen

Daarnaast is het belangrijk om altijd naar je lichaam te blijven luisteren. Schep je bord niet al te vol, want dan eet je meer dan je lichaam makkelijk kan verteren. Zelfs als je misschien alles wilt proeven, neem dan van alles een klein hapje, je kunt later altijd meer pakken. En zeg nou zelf, je geniet waarschijnlijk meer van je eten als je niet continu denkt ‘pffft, er kan echt niets meer bij!’.

Vergeet niet te genieten

Ondanks dat je graag zo gezond mogelijk wilt blijven tijdens de feestdagen, vergeet niet om te genieten. Er is niets wat de sfeer zo drukt als wanneer je jezelf continu op de vingers tikt wanneer er iets lekkers op tafel verschijnt. Je mag jezelf best een beetje laten gaan, het zijn nu eenmaal feestdagen. Alle andere dagen van het jaar zijn je basis, als je daarin gezond eet heb je niets te vrezen voor een paar dagen feest. En als je je zorgen maakt om die basis, dan heb je altijd nog een nieuw jaar met goede voornemens voor de boeg!

 

Geschreven door Charelle Casander

About Post Author