Een laag libido bij mannen

Wat is een laag libido en wat zijn de oorzaken?

Wanner je last hebt van een laag libido heb je minder of zelf geen enkele zin in seks. De oorzaak ligt bij mannen vaak in een verlaagde testosteronspiegel. Testosteron is het belangrijkste sekshormoon en beïnvloedt de seksdrive en potentie. Ook mentale problemen zoals depressie, spanning en stress kunnen een negatieve invloed hebben op het libido, net als relatieproblemen. Een ongezonde leefstijl, roken, overmatig alcoholgebruik, medicijngebruik, een slaaptekort en ouder worden dragen vaak bij aan een verminderde zin in seks.

Hoe ontstaat een verlaagd testosterongehalte?

Wanneer een verlaagd testosteron de belangrijkste oorzaak is van een laag libido, is het belangrijk om uit te zoeken wat daaraan ten grondslag ligt. Zo kan de oorzaak liggen in een verstoring van de aanmaak van testosteron in de testikels. Maar het kan ook gebeuren dat de hersenen de opdracht om testosteron aan te maken, niet langer geven. We spreken dan van secundair hypogonadisme.

Reguliere behandeling verlaagd libido

Als je aanhoudend last hebt van een verlaagd libido, dan is het verstandig langs de huisarts te gaan. Die kan samen met jou onderzoeken of het om een lichamelijk of psychologisch probleem gaat. Als de problemen psychologisch zijn, wordt er doorverwezen naar een seksuoloog of psycholoog. Wanneer de huisarts vermoedt dat er een lichamelijk probleem is rondom de hormoonhuishouding, worden de testosteronlevels via een bloedtest vastgesteld. Zijn deze inderdaad te laag, zal de huisarts doorverwijzen naar een uroloog die de mogelijkheden voor hormoontherapie onderzoekt. Dit kan bestaan uit testosteronsuppletie in de vorm van pillen of crème.
Je kunt ook zelf een speekseltest voor hormonen doen. Deze test geeft inzicht in de hormonen cortisol, testosteron, DHEA en de verhouding die deze tot elkaar hebben en geeft een breder beeld dan alleen een testosteronmeting. We raden het aan dit altijd te doen in samenwerking met een natuurgeneeskundig of orthomoleculair therapeut. Zie Speekseltest hormonen man – Nano Mineralen

Een verlaagd libido kan ook gelinkt worden aan hart- en vaatziekten. De huisarts zal je daarom misschien doorverwijzen naar een cardioloog en misschien zelfs naar een leefstijlcoach of diëtist. Suggesties van de huisarts zijn dan vaak afvallen, meer bewegen en minder koffie en alcohol drinken.

Moeite met afvallen? Lees dan Moeilijk afvallen door hormonaal vet – Nano Mineralen en Moeilijk afvallen en hele dag trek? Stop je suikerverslaving – Nano Mineralen

Zelf je libido verhogen

Om je libido weer in balans te brengen is het belangrijk om stress te verminderen. Stresshormonen (cortisol) hebben een negatieve invloed op de productie van testosteron, waardoor stress bijdraagt aan een verlaagd libido. Daarnaast geldt dat een gezonde leefstijl bijdraagt aan een gezond libido. Eet gevarieerd en gezond, zorg voor voldoende lichaamsbeweging en vermijd alcohol en tabak. Als je te zwaar bent, is het belangrijk om op een verantwoorde manier gewicht te verliezen. Een te zwaar (of te licht!) lichaamsgewicht draagt namelijk bij aan een verlaagd libido. Laat je eventueel begeleiden door een diëtist, leefstijlcoach of orthomoleculair therapeut.

Meer kennis en tips om zelf je libido te verhogen geven we in dit artikel:

Geen zin in seks? Wat een sufferd! Of niet?

Natuurlijke behandeling laag libido met kruiden

Een orthomoleculair therapeut kan je ook helpen om een natuurlijke behandeling op te stellen.  Aan de hand van een speekseltest die je hier kunt bestellen, kan bepaald worden of een disbalans in de hormonen een rol speelt bij de klacht. Naast begeleiding bij een gezonde leefstijl, zal dan gekeken worden naar ondersteunende supplementen. Zo zou het kunnen zijn dat de therapeut rode ginseng (3 gram per dag in poedervorm) voorschrijft (1). Let op: dit supplement kan niet gebruikt worden in combinatie met koffie en/of een hoge bloeddruk.

Ook macapoeder (1,5 tot 3 gram bij het ontbijt) kan bijdragen aan het verbeteren van het libido voor mannen én vrouwen (2). De productie en afgifte van testosteron wordt door maca gestimuleerd. Naast andere functies helpt dit kruid bij het afvallen, angstvermindering en een verhoogd gevoel van welzijn. Ook ashwagandha werkt als afrodisiacum door de verhoging van het testosterongehalte.

Nano mineralen voor verbeteren libido

Daarnaast zal gekeken worden naar suppletie met mineralen. Mineralen krijgen we binnen via de voeding, maar lang niet altijd voldoende. Zo dragen nano zink en nano koper bij aan de regulering van dopamine, wat een positieve invloed heeft op de aanmaak van testosteron. Daarnaast is zink een bouwstof voor testosteron. Een zinktekort komt veel voor, dus vaak kun je beter zink nemen dan testosteron suppleren. Dit geldt zowel voor mannen als voor vrouwen! Nano zink is een vorm van zink die direct in de bloedsomloop terecht komt en dus snel opgenomen wordt in de lichaamscellen. Indium kan het libido helpen verhogen doordat het de opname van zink verbetert. Tevens reguleert indium de negatieve effecten van stress op de hormoonhuishouding.

Ook nano platina kan bijdragen aan een gezond libido. Platina heeft een positieve invloed op lichamelijke uitputting en fysieke en mentale stress. Daarnaast zorgt het voor meer balans voor de hormoonhuishouding, waardoor groeihormonen en testosteronlevels op pijl blijven. De beste resultaten worden gezien in combinatie met nano magnesium.

Heb je onze podcast al geluisterd over wat mannen gezond houdt? Klik hier.

Nutriënt
Dosering (bij voorkeur in overleg met een deskundige)
Nano zink, bouwsteen van testosteron
30-60 ml per dag, voor meer info over doseringen, zie
Nano magnesium, reguleert stress
Naar behoefte, richtlijn 30 ml per dag. Voor meer info over doseringen, zie
Nano platina, kan libido reguleren
Naar behoefte, richtlijn 30 ml per dag. Voor meer info over doseringen, zie
Rode ginseng
3 gram per dag in poedervorm
Maca
1,5 tot 3 gram bij het ontbijt
Indium
1 tot 2 druppels per dag, voor meer info, zie

Bronnen

  • So SH, Lee JW, Kim YS, Hyun SH, Han CK. Red ginseng monograph. J Ginseng Res. 2018 Oct;42(4):549-561. doi: 10.1016/j.jgr.2018.05.002. Epub 2018 May 26. PMID: 30337816; PMCID: PMC6190493.
  • Shin BC, Lee MS, Yang EJ, Lim HS, Ernst E. Maca (L. meyenii) for improving sexual function: a systematic review. BMC Complement Altern Med. 2010 Aug 6;10:44. doi: 10.1186/1472-6882-10-44. PMID: 20691074; PMCID: PMC2928177.

 

About Post Author