Geen zin in seks? Wat een sufferd! Of niet?

Seks sells! En als je de reclame, films en magazines moet geloven ben je pas een volwaardig mens als je (het liefst) elke dag zin hebt in hete stomende wereld verpletterende seks. Helaas blijkt zoals vaak de realiteit net even anders. De kinderen, de afwas, de hypotheek, de geur van spruitjes. Vele zaken dragen er aan bij dat je libido steeds verder naar het nulpunt zakt. En helaas, daar eenmaal aangekomen schuilt het grote gevaar daarin dat je tegen jezelf gaat zeggen: ‘ach het is ook wel prima zo, laat maar. Zo belangrijk is het niet. Echter, fysieke verbinding is essentieel voor een positief zelfbeeld en een bevredigende inspirerende relatie. Self care (oké we bedoelen hier zelfbevrediging) en een fijn seksleven staan niet voor niets vermeld in de eerste laag van de behoeftepiramide van de beroemde psycholoog Maslow. Het fenomeen komt zowel bij mannen als bij vrouwen voor en bij elke sekse bestaat er een bijbehorend vooroordeel; van vrouwen wordt het, vooral na de geboorte van de kinderen, vaak gewoon geaccepteerd met de woorden: ‘het is nou eenmaal zo’. Bij mannen is het een groot taboe. Als gezonde man van vlees en bloed word je immers geacht een constant hoge seksdrive te hebben. Vaak heeft behalve ‘niet lekker in je vel zitten’, een laag libido nog een andere oorzaak en dat is een hormonale disbalans. Het goede nieuws; voor zowel de dames als de heren zijn er genoeg manieren om hier iets aan te doen. Je hoeft er dus geen genoegen mee te nemen dat je al jaren liever Netflixt als chillt.

Een kwestie van hormonen

Libido is voornamelijk een kwestie van de juiste hormonen in de juiste balans. Maar welke hormonen hebben we het dan over en wat doen ze precies in je lichaam? Een overzicht:

Testosteron

Dat is toch voor mannen horen we je denken. Hoewel het inderdaad wordt beschouwd als een mannelijk dominant geslachtshormoon, produceren ook eierstokken testosteron. Het is dus zowel een mannelijk als vrouwelijk geslachtshormoon. Testosteron is echter bij beide seksen primair verantwoordelijk voor het verhogen van het libido. Een laag testosterongehalte kan gewichtstoename en vermoeidheid veroorzaken, factoren die op zichzelf ook de zin in seks kunnen verstoren, waardoor een domino-effect van klachten kan ontstaan. Het komt erop neer dat een laag testosteronniveau rechtstreeks verband houdt met weinig zin in seks.

Oestrogeen

Hoewel oestrogeen geen directe invloed heeft op seksueel verlangen zoals testosteron, speelt het een belangrijke ondersteunende rol door te helpen de vulva en vagina gesmeerd en elastisch te houden en de clitoris gevoelig. Zonder oestrogeen heeft stimulatie van de clitoris bijna geen effect, maar te veel oestrogeen kan de productie van testosteron blokkeren, dus er moet een balans tussen beiden zijn. Oestrogeendominantie is een belangrijke oorzaak van een lage zin in seks.

Progesteron

Dit is je kalmerende, goed voelende sekshormoon dat ontspanning en geluk bevordert. Het is ook een voorloper van testosteron, dus een gezond niveau ervan is essentieel, vooral omdat laag progesteron ook vaak wordt geassocieerd met oestrogeendominantie. Te weinig progesteron kan tevens invloed hebben op slaap, stemming, focus en seksueel verlangen (wat ook PMS-klachten kan verhogen).

Oxytocine

Seks en orgasmes geven oxytocine vrij bij zowel vrouwen als mannen. Het is aangetoond dat het de cortisolspiegel helpt verlagen en bijdraagt aan een algemeen gevoel van welzijn. Een orgasme is een van de beste stressverlichters. Vrouwen met een laag oxytocinegehalte hebben meer kans op postpartumdepressie, dus het is dus juist belangrijk voor nieuwe mama’s om een manier te vinden om regelmatig tijd vrij te maken voor plezier en intimiteit (dit hoeft geen klassieke seks te zijn; knuffelen, aanraken of tegen elkaar aan liggen verhogen net zo goed je oxytocinegehalte).

Stress

Wanneer je lichaam door stress overmatig cortisol aanmaakt, houdt dat verband met de productie van geslachtshormonen. Dit gebeurt op een paar verschillende manieren, maar de primaire oorzaak staat bekend als het ‘pregnenolon-stelen’. Pregnenolon is een voorloper van zowel progesteron als cortisol, dus wanneer het lichaam overmatige cortisolproductie eist, steelt het de pregnenolon die progesteron gebruikt, aangezien het lichaam prioriteit geeft aan overleving (ook wel stressreactie genoemd) boven je menstruatiecyclus en vruchtbaarheid. Dit kan leiden tot een lagere productie van progesteron, wat oestrogeendominantie en laag testosteron kan veroorzaken, die beiden van invloed zijn op je libido.

Overgewicht

Naast problemen met het zelfvertrouwen door een laag lichaamsbeeld, kan overgewicht ook een direct effect hebben op het libido. Voor zowel vrouwen als mannen kan een hoog percentage lichaamsvet een toename van oestrogeen veroorzaken, wat de productie van testosteron kan verminderen. Dit komt omdat DHEA wordt omgezet in oestrogeen in de vetcellen van je lichaam. Zowel oestrogeendominantie als een laag testosterongehalte veroorzaken een lage zin in seks, wat eventuele problemen met het lichaamsbeeld aanzienlijk kan verergeren.

Anticonceptiepil

De anticonceptiepil staat ​​erom bekend de niveaus van natuurlijke geslachtshormonen te verlagen, vooral testosteron, die het libido, de stemming en de energie van een vrouw kunnen verlagen. Anticonceptiepillen zijn ook een belangrijke oorzaak van oestrogeendominantie bij vrouwen, omdat ze een krachtige synthetische vorm van oestrogeen bevatten die ervoor zorgt dat het lichaam zijn eigen oestrogeen niet aanmaakt.

Nu het goede nieuws. Aan al deze ontmoedigende toestanden is wat te doen. Hier volgt een kleine cursus: Hoe krijg je weer trek in die lekkere seks. Libido verhogende tips voor mannen en vrouwen.

Voor de heren

Juist voor mannen is een laag libido nog altijd een groot taboe. Zij worden geacht altijd ‘zin’ te hebben om hun vrouw ‘alle hoeken van de kamer’ te laten zien. Echter toenemende welvaartsproblemen zorgen ook bij mannen voor een afnemend libido. Hier volgen enkele tips om deze effecten tegen te gaan.

Maca, het viagra van de Inca’s

Maca wordt veel gebruikt als thermogeneticum, omdat het een stimulerend middel is. Bovendien heeft dit supplement de bijnaam viagra van de Inca’s, vanwege zijn positieve effect op seksueel verlangen. Dit gebeurt hoofdzakelijk doordat de productie en afgifte van testosteron wordt gestimuleerd. Naast andere functies helpt deze knol bij het afvallen, vermindert hij angst en verhoogt het gevoel van welzijn.

Ashwagandha

Ashwagandha wordt beschouwd als een krachtig middel voor lichaam en geest. Het verhoogt het cognitieve vermogen, verlaagt de bloedsuikerspiegel en helpt de symptomen van angst en depressie te bestrijden. Ook werkt het als afrodisiacum door de verhoging van het testosterongehalte.

Verminder faalangst

Intense (faal)angst is een veel voorkomende belemmering voor seksueel verlangen bij de man. Een superintens werkschema, zakelijke verantwoordelijkheden en andere stressfactoren kunnen zich intern ophopen met een verminderd libido als gevolg. Therapie of praten met je partner kunnen een gunstig effect hebbe

Voedzaam dieet

Het volgen van een voedzaam dieet kan de geslachtsdrift bevorderen door het bevorderen van een goede bloedsomloop en een gezond hart, maar ook door het vermijden van de consumptie van bepaalde voedingsmiddelen die verantwoordelijk zijn voor het verlagen van het libido. Eet voldoende groenten, verminder je suikerinname en concentreer je op een dieet rijk aan eiwitten.

Overgewicht

Sommige wetenschappers brengen overgewicht en obesitas in verband met een laag seksueel verlangen. Dit wordt in verband gebracht met hormonale factoren, zoals lage concentraties van testosteron. Sommige mannen met overgewicht kunnen ook psychologische gevolgen ondervinden, zoals minder zelfvertrouwen. Een gezond gewicht kan de geslachtsdrift verbeteren, zowel lichamelijk als psychologisch.

Stop met roken en verminder alcoholinname

Roken kan een negatieve invloed hebben op het cardiovasculaire systeem. Een goede gezondheid van het hart is belangrijk voor een goed seksueel functioneren. Veel voormalige rokers hebben gemeld dat hun energieniveau en hun zin in seks na het stoppen met roken weer enorm zijn toegenomen. Je zou ook denken dat een drankje het libido eerder verhoogt dan verlaagt. En hoewel een wijntje of pijpje pils remmingen kan wegnemen, is regelmatig alcoholgebruik geen vriend van je prestaties in bed. Jullie hebben allemaal weleens de uitblijvende erectie na teveel alcohol mogen ervaren toch?

Sekstherapie

Therapie kan een effectieve strategie zijn om een laag libido te verhogen en de wat zwaarder wegende obstakels te slechten. Individuele counseling kan helpen bij het aanpakken van negatieve opvattingen over seks, gevoel van eigenwaarde, en secundaire oorzaken van een laag libido, zoals depressie en angst of gebeurtenissen uit het verleden.

 

Testosteronsuppletie

Testosteron speelt zoals eerder gezegd een sleutelrol bij de seksuele prestaties, het libido en de toename van de spiermassa. Het wordt het hele leven van de mens geproduceerd en moet een bepaalde hoeveelheid in het bloed houden om alle functies goed te kunnen vervullen. Mocht de natuurlijke aanwas van testosteron afnemen zijn er gelukkig ook voldoende middelen die hier een handje bij helpen in bijvoorbeeld crème of pilvorm.

Zinksuppletie

Zink is een belangrijk mineraal voor mannen. Het is betrokken bij de zaadvorming en is belangrijk voor een goede kwaliteit van het zaad. Mannen verliezen zo’n 5 mg zink per ejaculatie, dus zij lopen meer risico op een tekort. Zink blokkeert ook de overmatige omzetting van testosteron naar oestrogeen. En daarnaast is zink een bouwstof voor testosteron. Een zinktekort komt veel voor, dus vaak kun je beter zink nemen dan testosteron suppleren. Dit geldt zowel voor mannen als voor vrouwen! Nano zink is een vorm van zink die direct in de bloedsomloop terecht komt en dus snel opgenomen wordt in de lichaamscellen. Lees er hier meer over.

Afrodisiaca

Afrodisiaca in de vorm van voeding kunnen de bloedcirculatie in het seksuele gebied bevorderen of de hormonen direct stimuleren. Voorbeelden zijn: pinda’s, peulvruchten die rijk zijn aan vitamine E, vitamine B-complex, oesters (rijkste natuurlijke bron van zink!) en asperges of pure chocolade. Deze zijn verantwoordelijk voor een verhoging van het werk van het lichaamsmetabolisme.

Kom van die bank af

Lichamelijk actief zijn helpt om het testosterongehalte te verhogen. Plus, het maakt ons meer gewillig, zelfverzekerd. Een lichaam dat niet beweegt wordt lethargisch. Bovendien activeert lichaamsbeweging het deel van de hersenen dat serotonine en dopamine controleert, die dan ieder voor sich weer een sleutelrol spelen bij de kwestie van genot en seksueel verlangen.

For the ladies

Over dames wordt gezegd dat ze vaak na de eerste of tweede baby voorgoed de handdoek in de ring gooien. Naast werk, huishoudelijke taken en een sociaal leven wordt seks vaak een ondergeschoven kindje. Wordt jouw slaapkamer vooral gebruikt om te slapen en moet je lang nadenken over wanneer je de laatste keer seks hebt gehad? Bedenk dan dat seks juist voor vrouwen enorm bevrijdend en versterkend kan werken. Hoe dan? Nou zo:

Doe eens lief

Als je de hele dag tegen elkaar loopt te foeteren dan werkt dat niet bepaald opwindend. Met iemand die je net nog binnensmonds voor weet ik veel wat hebt uitgemaakt wil je geen seks hebben. In heel veel relaties sneuvelen de beleefdheidsvormen na verloop van tijd. Tegen je vrienden zou je niet zo bot durven te doen, maar je partner zal het bezuren. Wees attent voor elkaar en bedenk wat je kan doen om het leven van de ander een beetje beter te maken.

Vergeet niet te genieten

Seks en intimiteit zijn twee verschillende dingen. Je hoeft echt niet 3x in de week seks te hebben om het keurmerk goede relatie opgespeld te krijgen. Intimiteit zit hem in zoveel dingen, knuffelen, zoenen, lekker naakt tegen elkaar aan liggen, elkaar je diepste geheimen vertellen, onbedaarlijk lachen. Wees je bewust van het belang van intimiteit in je relatie en zoek het vaker op. Een aanraking hier en daar, een fijne omhelzing, een échte kus. Allemaal kunnen ze helpen je libido weer op gang te krijgen.

Ook een lustkiller bij vrouwen: stress

Stress is een absolute killer voor je seksdrive. Als je lichaam bol staat van de stresshormonen en de deadlines je verstikken is het laatste wat je denkt, laat ik eens even lekker seks hebben. Vooral vrouwen hebben de neiging om eerst eens even hun never ending to-do list af te werken voordat ze toekomen aan ontspanning. Maak in het geval van stress tijd vrij in je drukke agenda om stoom af te blazen. Ga een stuk wandelen, leef je uit in de sportschool, lees een goed boek. Ook relativeren helpt een hoop bij stress. Hoe groot zijn je problemen nog als je nadenkt over oneindigheid van het heelal of hoe kort we hier maar om deze aardbol rondlopen. Zijn al die zorgen de moeite waard? Of kan je er een hoop laten varen en genieten van de dingen die er echt toe doen zoals liefde en verbinding met de dierbaren om je heen.

Magnesiumsuppletie als lichamelijke voorwaarde voor ontspanning

Stress is een echte magnesiumrover (dit geldt trouwens ook voor zink en voor een aantal B-vitaminen). Om je lichaam te helpen om in een staat van ontspanning te komen en te blijven, is extra magnesium onontbeerlijk. Nano magnesium werkt supersnel en is dus de perfecte magnesium bij acute stresssituaties. Lees er hier meer over.

Doe eens lief

Als je de hele dag tegen elkaar loopt te foeteren dan werkt dat niet bepaald opwindend. Met iemand die je net nog binnensmonds voor weet ik veel wat hebt uitgemaakt wil je geen seks hebben. In heel veel relaties sneuvelen de beleefdheidsvormen na verloop van tijd. Tegen je vrienden zou je niet zo bot durven te doen, maar je partner zal het bezuren. Wees attent voor elkaar en bedenk wat je kan doen om het leven van de ander een beetje beter te maken.

Vergeet niet te genieten

Seks en intimiteit zijn twee verschillende dingen. Je hoeft echt niet 3x in de week seks te hebben om het keurmerk goede relatie opgespeld te krijgen. Intimiteit zit hem in zoveel dingen, knuffelen, zoenen, lekker naakt tegen elkaar aan liggen, elkaar je diepste geheimen vertellen, onbedaarlijk lachen. Wees je bewust van het belang van intimiteit in je relatie en zoek het vaker op. Een aanraking hier en daar, een fijne omhelzing, een échte kus. Allemaal kunnen ze helpen je libido weer op gang te krijgen.

Hou van jezelf

Als je jezelf niet aantrekkelijk vindt, kun je moeilijk van je partner verwachten dat die dat wel doet. Aantrekkelijkheid zit hem niet in je lichaamsgewicht of het perfecte uiterlijk, wel in je eigenwaarde en uitstraling. Vind jezelf de moeite waard en gebruik wat je hebt, ieder mens is mooi op zijn eigen unieke manier. Kijk bijvoorbeeld naar kleren die goed bij jouw persoonlijkheid en figuur passen, verzorg jezelf goed, experimenteer eens met je uiterlijk of investeer in mooi ondergoed.

Move that body girl

Het hormoon testosteron verhoogt het libido, mannen hebben er een behoorlijke voorraad van. Voor vrouwen kan een beetje extra testosteron het libido net een zetje geven. Door aan krachttraining te doen kom je een heel eind. In de sportschool kan een instructeur je op weg helpen, maar ook op YouTube zijn er een hele hoop instructievideo’s te vinden. Oefeningen met je eigen lichaamsgewicht zijn net zo effectief als aan de ijzers hangen, denk aan opdrukken, kniebuigingen, uitstappen enzovoort.

Maak gewoon zin

Als je geen zin seks hebt kun je dat zo houden of toch een kleine poging doen om het vlammetje weer op te laten flakkeren. Maak zin klinkt vrouw-onvriendelijk maar je moet ergens beginnen. Des te meer seks je hebt, des te meer zin je er ook weer in krijgt. Start zelf eens een vrijpartij ook al heb je op dat moment geen zin, vaak krijg je gaandeweg wel zin. Ook doorbreek je op die manier een barrière die steeds groter wordt.

Lach! (om jezelf)

Lachen mag en helemaal tijdens de seks. Maak het allemaal niet te zwaar, zo serieus is het ook weer niet. Je hoeft geen topprestatie te leveren of ingewikkelde standjes uit te voeren. Voor wie doe je dat? Vrij ontspannen en met plezier, geniet bovenal van het samenzijn met je partner.

De lust gaat door de maag

Een dieet van suikers en fastfood laat je al snel vergroeien met de bank. Kom daar dan nog maar eens vanaf om seks te hebben. Als je je lichaam voedt met vers en onbewerkt eten pluk je daar op allerlei vlakken de vruchten van. Je krijgt meer energie en alle systemen lopen zoals het moet. Wanneer het motortje lekker draait neemt je seksdrive toe.

Doorbreek de sleur

Doorbreek de routine in je relatie en blijf nieuwe dingen ontdekken. Lees eens een andere krant dan die je gewend bent, neem een andere route naar je werk, bezoek een tentoonstelling waar je anders nooit naar toe zou gaan. Door met je partner of los van elkaar nieuwe dingen te ontdekken breng je telkens een vonk van inspiratie in de relatie.

Let it all go honey

Tot slot vrouw, maak je niet al te druk. Door alle media en reclames zou je weleens denken dat het hele leven om seks draait en dat de hele wereld een geweldig seksleven heeft behalve jij. Als je partner en jij allebei tevreden zijn met de frequentie van het vrijen dan is dat toch goed? Hoe groter je het maakt hoe moeilijker het zal zijn er iets aan te doen. Wees mild voor jezelf en weet dat je ook maar een mens bent en je partner ook.

Was dit artikel nuttig?