Hoe hou je je darmen vitaal tijdens een zwangerschap?

Gezonde darmen tijdens de zwangerschap spelen een belangrijke rol. In dit artikel leg ik je uit waarom het zo belangrijk is om jouw darmen tijdens de zwangerschap gezond te houden en hoe je dit doet.

In deze blog vind je alles over: 

  • De functie van je darmen
  • De voordelen voor jouw baby direct na de geboorte
  • Hoe houd je jouw darmen gezond?
  • Deze voedingsmiddelen vermijd je liever
  • Waarschuwingen

Veel leesplezier! 

De functie van jouw darmen

Misschien sta je er niet bij stil, maar jouw darmen spelen een belangrijke rol bij hoe vitaal je je voelt tijdens de zwangerschap. In de darmen worden namelijk veel voedingsstoffen opgenomen. Hoe beter dit lukt, hoe meer energie je krijgt. Daarnaast wordt jouw weerstand, je hormoonbalans, de kwaliteit van alle slijmvliezen (waaronder die van je baarmoeder) en je energiehuishouding aangestuurd vanuit de darmen. Zo zie je bijvoorbeeld dat obstipatie niet alleen voor pijn in de buik zorgt, maar ook een fikse vermoeidheid tot gevolg kan hebben. Tijdens de zwangerschap kan je met een goede darmfunctie dan ook vele zwangerschapsklachten voorkomen.

 

De voordelen voor jouw baby direct na de geboorte

Als jij nu, tijdens de zwangerschap, zorg draagt voor gezonde darmen is de kans groot dat jouw baby met gezonde(re) darmen wordt geboren. Dit vraagt om uitleg:

Tijdens de vaginale geboorte krijgt je baby jouw flora (de samenstelling van o.a. goede en slechte bacteriën) mee. Dit gaat automatisch doordat zijn of haar huid met jouw flora in aanraking komt en ook flora in zijn of haar mondje krijgt. Hierdoor heeft jouw baby, direct na de geboorte, de kwaliteit van jouw darmflora.

 

 De voordelen van een gezonde darmflora voor jouw baby

  • Minder darmkrampjes
  • Minder kans op het ontwikkelen van KNO-problematiek
  • Minder kans op het ontwikkelen van allergieën, astma en eczeem
  • Een betere weerstand

Jouw darmflora houd je daarom het liefst in balans. Hierbij hebben de goede darmbacteriën de overhand en ondersteunen ze jouw weerstand maar dus ook die van jouw baby na de geboorte. Dit betekent dat alle slijmvliezen en barrières voorzien zijn van voldoende bacteriestammen om het lichaam te beschermen tegen ziekmakende indringers. Daarnaast bepaalt de darmflora ook de kwaliteit van de slijmvliezen. Hierdoor zie je vaak dat kindjes met KNO-problematiek ook problemen ervaren in de darmen. Door de darmflora en de darmslijmvliezen te herstellen, herstel je alle andere slijmvliezen (ook bij het KNO-gebied) waardoor de kans op snotneuzen, allergieën en eczeem kleiner is.

Kortom: als jij nu werkt aan gezonde darmen vergroot je de kans op een goede weerstand van je baby en minder problematiek.

Hoe houd je jouw darmen gezond?

Specifiek betekent het gezond houden van je darmen dat je ze voedt met de juiste voedingsstoffen. Hieronder lees je welke voedingsmiddelen je darmen voeden:

Vezels uit groente en fruit

Dagelijks kun je circa 750 gram groenten en 2 stuks fruit eten, waarmee je de aanbevolen 35-40 gram vezels binnenkrijgt. De vezels zijn een voedingsbron voor de goede bacteriën in je darmen, waarmee je de bacteriestammen dus versterkt. Daarnaast helpen vezels bij het verbeteren of in stand houden van een goede stoelgang. Wel zo prettig als je zwanger bent.

Probiotica

Probiotica zijn supplementen waarin de goede bacteriestammen zitten, die van nature in onze darmen leven. Kies voor de juiste probiotica, zodat je de goede bacteriestammen versterkt en je slijmvliezen kunnen herstellen of in tact blijven. Doe dit zeker tijdens het laatste trimester, zodat je de kans vergroot dat jouw baby wordt geboren met een gezonde darmflora.

Kortom: eet voldoende vezels en slik probiotica om gezonde darmen te stimuleren.

 

Deze voedingsmiddelen vermijd je liever

Naast het eten van voldoende vezels en het gebruiken van probiotica zijn er een drietal producten die je beter kan vermijden:

Zuivel

Zuivelproducten zijn door het pasteurisatieproces ontdoen van de goede voedingsstoffen. Daarnaast heeft het veelvuldig eten van zuivelproducten ook een nadelig effect op de darmen. Zeker als je nu al te maken hebt met darmproblemen kun je zuivel het beste vermijden.

Eet of drink je nu zuivel voor de calcium? Voor jouw lichaam is het gemakkelijker om calcium uit noten, zaden en groene groentes te halen. En hiermee krijg je ook direct extra vezels binnen waarmee je je darmen voedt. Omdat het nog best wel lastig is om voldoende calcium binnen te krijgen vanuit plantaardige bronnen, raden we je van harte aan om extra calcium, gecombineerd met magnesium te gebruiken. Okinawa mineralen zijn een geheel natuurlijk poeder, bestaande uit calcium en magnesium en 76 spoorelementen, allen essentieel voor de opbouw van het lichaam en haar functies van jet groeiende mensje in je buik. Je kunt het heel gemakkelijk toevoegen aan je flesje water, smoothie of welk ander vocht dan ook. Meer weten over waar een tekort aan calcium en magnesium tijdens de zwangerschap toe kan leiden? Lees dan Zwangerschapsvergiftiging? Wat kun je doen – Nano Mineralen

 

Gluten

Gluten beschadigen de darmwand als je dit vaak eet. Hierdoor kunnen de darmbacteriën zich minder goed hechten aan de darmwand, waardoor de samenstelling van jouw darmflora en de slijmvliezen verslechteren. Eet daarom liever minder gluten. Gluten vind je vooral terug in brood, pasta, koekjes, pizza’s en ander fastfood. In plaats hiervan kun je bijvoorbeeld kiezen voor een gezonde maaltijdsalade, een soep of een restje van de vorige avond. Dan wordt het ook een stuk makkelijker om die 750 gram groenten per dag te halen. Lees meer over het vermijden van gluten en de alternatieven in Last van opgeblazen buik ? Verminder je gluten! – Nano Mineralen.

Kortom: vermijd snelle suikers, zuivel en gluten zo veel mogelijk als je je darmen wilt herstellen.

Suiker

Geraffineerde suiker is een belangrijke voedingsbron voor slechte bacteriën, waardoor de goede bacteriën verminderen en de kans groter is dat je te maken krijgt met schimmels en bacteriële infecties. Je weerstand vermindert en hierdoor kun je te maken krijgen met allerlei klachten.

Waarschuwing

Wil jij aanvullen met een fijne probiotica? Laat je adviseren door een deskundige, zodat je zeker weet dat jouw probiotica geschikt is voor jouw darmen tijdens de zwangerschap en voor je baby na de geboorte. Er is bijvoorbeeld een probiotica op de markt speciaal voor kinderen, die een bacteriestam bevat die beschermt tegen het rotavirus,

Vond je dit interessant? Lees dan ook Lekker in je vel tijdens de zwangerschap en daarna – Nano Mineralen.

Houd je meer van luisteren? In de podcast van NanoMineralen praat ik met Terah over wat van belang is voor een vitale zwangerschap: https://youtu.be/rMQa8OUZWtE

Geschreven door Sanne Knijn, voedingsdeskundige en auteur van het boek en de methode Vitaal van Start: www.vitaalvanstart.com