Going Vegan. Do or don’t?

‘De mens is een omnivoor’. ‘We eten al miljoenen jaren vlees’, ‘ik eet alleen verantwoord geslacht vlees’, vissen hebben geen gevoel’. ‘Planten hebben OOK gevoel’. ‘Leeuwen eten ook vlees’. ‘We hebben dierlijke eiwitten nodig om ons lichaam adequaat te laten functioneren’, ‘een vegan dieet levert tekorten aan vitamine B12 op’. Dit is slechts een selectie van de argumenten die overtuigde vegans bijna dagelijks voorbij horen komen. En als je ze stuk voor stuk feitelijk bekijkt zijn ze, althans gedeeltelijk, waar. Je kunt je alleen ook afvragen; is een gewoonte moreel houdbaar, alleen omdat ‘men’ het al duizenden jaren zo doet? Van sommige van deze argumenten zou men namelijk óók kunnen zeggen: ‘laten we streven naar een (ook voor de harige of gevederde en geschubde medebewoners van onze planeet) betere wereld’. Over één van bovenstaande argumenten kan men echter niet anders constateren dan dat het waar is. Een vegan dieet heeft inderdaad aanvulling van supplementen nodig. Uiteraard blijft het ieders persoonlijke keuze wat hij wel of niet doet met zijn leven en/of in zijn mond stopt. Mocht je alleen zelf zover zijn dat je ook wilt gaan denken aan de persoonlijke keuze van de dieren die graag fijner en langer willen leven, zou je je kunnen gaan afvragen: Vegan gaan? Do or don’t?

Bovenstaande aspecten hebben immers ook allemaal een goed te beargumenteren tegenhanger. Zoals: moeten we iets blijven doen omdat we het al vele jaren deden? Wilde het varken ook verantwoord geslacht worden of wilde het leven? Leeuwen eten vlees ja, maar ze doden ook de baby’s van hun rivalen om een kans te hebben bij de moeder. Dus hoe vergelijk je dat? Ja, planten hebben gevoel maar in ieder geval geen hersenen. Één van de meest interessante dingen die je je echter kunt afvragen is het volgende: waarom maken we het onderscheid tussen varkens, koeien, en kippen versus honden, poezen en dolfijnen? Het antwoord daarop zou je kunnen helpen een knop om te zetten. Dan blijft over het laatst genoemde tegen argument om vegan te worden, en tegelijkertijd het meest steekhoudende; wie kiest voor een 100% plantaardig dieet zal voedingssupplementen moeten gebruiken om tekorten te voorkomen. Dit geldt echter niet alleen voor een vegan-dieet. Ook bij een omnivore lifestyle doe je er goed aan om extra pro-biotica, mineralen, spoorelementen en vitaminen te nemen. Zelfs al eet je namelijk puur biologisch, de grond waarop je eten verbouwd is, of waarvan je eten gegeten heeft, is dermate verarmd dat aanvulling altijd een goed idee is.

Vegan, wat is het eigenlijk

Vegans eten, gebruiken en dragen geen enkele vorm van een dierlijk product. Dus geen vlees (dat weten de meeste mensen wel) geen vis, geen eieren, geen kaas maar ook geen honing. Bovendien is het uitkijken met producten waar je geen dierlijke elementen in verwacht. Ook snoepjes op basis van gelatine (gemaakt uit beendermeel van geslachte dieren) zijn dus een no go. Dit geldt ook voor medicijnen die op dieren getest zijn, of het dragen van leren schoenen of wollen truien. Je maakt jezelf het leven dus niet makkelijker met een 100% veganistische lifestyle. Dat klopt. Het is voor de meeste mensen dan ook niet iets wat je van de ene op de andere dag zomaar beslist. Een beginnend vegetariër worden is namelijk nog niet zo moeilijk. Je ziet één van de vele nieuwsberichten over misstanden in slachthuizen voorbij komen, je bekijkt eens wat documentaires over de impact op het milieu van de bio-industrie en je gaat eens nadenken of je al dat dierenleed nog wel op je bord wilt. Gelukkig leven we ook in een tijd waarin vleesvervangers niet meer beperkt zijn tot dat zompige stukje tofu. De keuze is, anno nu, reuze! Of deze allemaal even gezond zijn is vervolgens óók nog de vraag, maar dat is van later zorg en maken voor nu de overstap net even wat gemakkelijker. Ook de visvervangers zijn in opmars en een beetje Googelen levert al snel overheerlijke vegetarische gerechten op waar je het vlees of vis-element niet in zult missen. Dus waarom zou je nog ‘vegan’ gaan? Voor eieren, kaas, honing en wol worden er immers geen dieren doodgemaakt?

Can’t unsee

Een groot nadeel van vegetarisme is, je kunt de beelden en de info die je tot je neemt niet meer vergeten. De algoritmes van je social media, de gesprekken met vegetarische of vegan vrienden, ze leiden allemaal tot dezelfde conclusie. Ook voor producten die niet letterlijk vlees, vis of gevogelte bevatten, heeft een dier behoorlijk moeten afzien. Nadat je vegetariër bent geworden begin je je te realiseren dat koeien, net als mensdieren, alleen melk geven als een baby gehad hebben. Dus waar komen die miljarden liters melk dan vandaan? Zelfs schapenscheren en honingbijen houden blijken niet bepaald diervriendelijke praktijken als je je erin gaat verdiepen. Dan kun je je gaan afvragen; wat is dierenleed, of de afwezigheid daarvan, je waard? Het leven is hard, ook voor mensen en er is ook voor ons nog genoeg leed te overwinnen. Dat klopt natuurlijk. Oorlog, economische ongelijkheid en honger zijn de wereld nog niet uit. Daar zijn ook de veganisten zich terdege van bewust. Echter je moet ergens beginnen. Vegans proberen de wereld een klein beetje beter te maken voor al dat er leeft. Een betere wereld begint natuurlijk ook bij jezelf dus het is zeker zeer belangrijk om je eigen gezondheid goed in de gaten te houden. Een van de eerdere, steekhoudende argumenten die genoemd werden is het eventuele tekort aan voedingsstoffen als je geen dierlijke producten meer eet. Hoe zit het daar dan mee?

In tegenstelling tot wat veel mensen denken zitten vegans niet de hele dag een beetje op een houtje te bijten. Omdat zij zich pro-actief moeten bezighouden  met hun voedsel en vaak vers en biologisch eten, is hun dieet juist behoorlijk gevarieerd. Aan de verschillende soorten melkvervanger is vaak calcium en vitaminen toegevoegd. De variatie is aanzienlijk: havermelk, amandelmelk, sojamelk, rijstmelk, kokosmelk. Ook eieren kun je op verschillende manieren vervangen. Denk maar aan rijpe bananen, of een mengsel van lijnzaad en water, tofu of appelmoes (in baksels zoals brownies of cake). Ook leer je als vegetariër en veganist om niet meer in de termen; aardappels, groente, vlees te denken. Dat scheelt al een hele hoop. Zo leer je gemarineerde bloemkool te grillen, of grote champignons om toch die stevige bite te behouden. Ook is het goed om lekker in kruiden te investeren. Smaak is immers alles. Zo zie je dat bij goede vegan of vegetarische recepten veel meer (natuurlijke) ingrediënten als smaakmaker toegevoegd worden. En als je dan toch dat vleesgevoel mist, de keuze aan vleesvervangers groeit dagelijks en neemt ook in gezondheid toe. Als je dit slechts enkele keren per week neemt, wellicht net als vlees toen je ging nadenken over consuminderen, is daar op zich niks mis mee. In die tijd kun je mooi leren hoe je bijvoorbeeld Seitan, Tempeh of Tofu écht lekker klaar kunt maken. De rest van je dieet vul je aan met alle variaties op granen, peulvruchten, noten en fruit. Net zoals met vlees eten, kun je daar qua prijs zo ver in gaan als je zelf wilt. Het argument dat een vegan dieet duur is, kun je met handig inkopen op de markt, bij de boer of met aanbiedingen net zo goed of gek maken als je zelf wilt. Alleen uit eten met vrienden wordt een iets grotere uitdaging. Vaak moet je al je argumentatiekracht gebruiken om ze ervan te overtuigen dat als zij met jou meegaan naar een vegetarisch/vegan restaurant, ze heus niks tekort komen. Voor hen is vegetarisch eten nog steeds eens soort armoe. Dus zwicht je de eerste keer en ga je mee naar een restaurant waar je zogenaamd vegetarische gerechten worden voorgeschoteld. Maar dat is gewoon het eten dat ze daar toch al maken, maar dan zonder vlees. Dus dat is voor jou, als ervaren groen-knager, wel wat magertjes. Maar in een goede vriendschap hoort wat voor wat dus daarna krijg je ze vast wel een keer mee naar een top vegan restaurant en wie weet gaat er ook voor hen een wereld open. Al is het maar om wat minder vaak, of als dan, wat beter vlees te eten van een verantwoorde slager. Want juist nu in de week van ‘world-vegan-day’ kun je je wederom eens afvragen; wat is meer waard, één smakelijk momentje op ons bord, of een leven lang lijden voor de dieren?

Geschreven door Melani

About Post Author