Grijs worden

Grijs haar bij mannen

Grijs worden we allemaal, maar bij mannen laten de grijze haren zich eerder zien dan bij vrouwen. Vanaf het dertigste levensjaar kunnen mannen te maken krijgen met grijs baardhaar, bakkebaarden en hoofdhaar.

Oorzaak grijs haar

De meest voorkomende reden van grijze haren is een teruglopende aanmaak van melanine naarmate we ouder worden. Melanine is het pigment dat je haar kleur geeft. De terugloop van deze stof is een erfelijk bepaald proces, daarom wordt niet iedereen op dezelfde leeftijd grijs. Stress kan de terugloop van melanine-aanmaak wel versnellen. Hoe ouder je wordt, hoe minder melanine je aanmaakt en hoe meer grijze haren je krijgt. Zo simpel is het… maar toch zit er meer achter.

Bij de aanmaak van melanine ontstaat het bijproduct waterstofperoxide. Deze stof moet worden afgebroken door catalase, een enzym dat net als melanine door het lichaam wordt aangemaakt. Ook catalase wordt naarmate de leeftijd vordert, minder aangemaakt. Wanneer er niet genoeg catalase aanwezig is om het waterstofperoxide af te breken, leidt dat tot grijs worden. Waterstofperoxide bleekt het haar namelijk van binnenuit.

Andere oorzaken voor grijs haar zijn: een tekort aan voedingsstoffen (ijzer, vitaminen D of E, biotine (B8) en folaat (B11)), problemen met de schildklier, een tekort aan groeihormonen, overgewicht, roken, stress of uitzonderlijke medische aandoeningen zoals vitiligo.

Reguliere behandeling grijs worden

Aan grijze haren door ouderdom kan niet veel worden gedaan. Verven of accepteren lijken de enige oplossingen. Grijs worden heeft over het algemeen geen invloed op je gezondheid, al zijn er wel relaties aangetoond tussen vroegtijdig grijs worden, hartproblemen, overgewicht en roken. Wanneer je snel grijs wordt kan dat wel een symptoom zijn van een verminderde gezondheid. Zo kan het zijn dat je voedingsstoffen tekort (ijzer, koper, vitaminen D of E, biotine en folaat) komt of kampt met teveel stress.

Zijn grijze haren te voorkomen?

Niet volledig, maar door zelf te zorgen voor een zo stressvrij mogelijk bestaan, een gevarieerd dieet en het voorkomen en/of oplossen van tekorten, kunnen symptomen van veroudering, waaronder grijs haar, wel vertraagd worden. Toch blijft grijs worden altijd onderdeel van het ouder worden. Grijze haren kunnen dus niet geheel voorkomen worden, maar het proces kan wel worden vertraagd.

Natuurlijke behandeling om grijs worden te vertragen

Het lichaam kan zelf geen mineralen aanmaken, maar heeft mineralen nodig om alle bouwprocessen goed te laten verlopen. Koper is betrokken bij de aanmaak van melanine, een tekort draagt dus heel direct bij aan (versneld) grijs worden. De aanmaak van haar en nagels is een bouwproces en daarom zijn voor de groei alsook voor het onderhoud van deze weefsels mineralen nodig. Met name zink en koper zijn hier belangrijk voor. Nano zink en nano koper kunnen dus worden ingezet om gezond, glanzend en kleurrijk haar te behouden. Het liefst in combinatie met elkaar, omdat de juiste verhouding van zink en koper in het lichaam nodig is om tekorten van één van beiden te voorkomen. Voor meer info, klik Nano Zink en Zink en Koper – Nano Mineralen.

 Om voedingstekorten op te sporen, zoals een ijzer-, vitamine D en B-vitaminen tekort (o.a. biotine (B8) en folaat (B11)), kun je een bloedtest bij de huisarts laten doen of een uitgebreidere test,  die je hier en hier kunt aanschaffen. Aan B-vitaminen ontstaat sneller een tekort bij langdurige stress en ook magnesium is van belang voor geestelijke en lichamelijke ontspanning.

Nano goud en nano platina helpen het verouderingsproces af te remmen en zijn natuurlijke anti-agers. Aangezien stress een rol speelt bij het vroegtijdig krijgen van grijze haren is het niet onverstandig om stress te verminderen. Onderzoek wat voor jou werkt.

Ook probiotica kunnen een grote rol spelen bij de haargroei en het haarpigment. Een probioticasupplement bestaat doorgaans uit meerdere bacteriestammen die een belangrijke functie hebben in de darmen. Een stam die van belang is voor het tegengaan van grijs haar is Lactobacillus reuteri DSM 17938, of in het kort L. reuteri. Deze stam draagt bij aan weelderig en glanzend haar. Als je een probioticasupplement koopt, let er dan op dat de L. reuteri aanwezig is.

Nutriënt
Dosering (liefst in overleg met een deskundige)
Nano zink en koper
30-60 ml per dag, voor meer info overdoseringen, zie

Nano magnesium
Naar behoefte, richtlijn 30 ml per dag. Voor meer info over doseringen, zie
B-vitaminen, actieve vormen

Zie aanbevolen dosering op verpakking
Vitamine D
25-75 mcg per dag
Probiotica o.b.v. L. reuteri

Zie aanbevolen dosering op verpakking

 

About Post Author