Pukkels, bultjes, uitslag, droogheid en veroudering…. Onze kwetsbare huid is de spiegel van onze gezondheid. Gaat het met ons niet goed, dan zien we dat direct in de vorm van veel voorkomende huidaandoeningen terug. Vaak nemen we hier genoegen mee of smeren ons vol met iets dat het alleen maar erger lijkt te maken. Maar wist je dat jouw huidproblemen net zo goed natuurlijk op te lossen zijn? Voortaan is jouw huid het stralende middelpunt met natuurlijke verzorging van binnen- én buitenaf!

Hoe is onze huid opgebouwd?

Onze huid bestaat uit meerdere lagen. Zo beschermt de bovenste opperhuid tegen bacteriën, terwijl de lederhuid bloedvaten, zweetkliertjes, zintuigen, haarwortels en haarspiertjes bevat. De onderhuidse vetlaag tenslotte beschermt, geeft energie en isoleert. Aan de binnenzijde is de huid afgedekt door slijmvliezen, wat deze erg kwetsbaar maakt. Slijmvliezen zijn immers gevoelig en drogen makkelijk uit.

Met een gemiddelde oppervlakte van 1,5 tot 2 m2 per volwassene is onze huid het grootste orgaan in ons lichaam. En net zoals bij andere organen kan de werking daarvan verstoord raken. Zeker als je bedenkt dat de huid zelf maar 1 à 2 mm dik is. Daarnaast is onze huid dé spiegel van onze gezondheid. Gaat er iets niet goed in ons lichaam? Dan zien we dat onmiddellijk in de vorm van verschillende soorten huidaandoeningen terug. Je kunt dan last krijgen van bijvoorbeeld pukkels, eczeem, uitslag, droge huid, smetplekken of huidveroudering.

Meest voorkomende huidaandoeningen

Hoe ontstaan huidproblemen?

Omdat de huid zo dun, gevoelig en kwetsbaar is, kunnen er makkelijk problemen ontstaan. Zo zijn interne factoren zoals ontstekingen, slechte ontgifting of stress direct op je huid terug te zien. Maar ook externe factoren zoals een droge lucht of te weinig vocht kunnen de conditie van de huid bepalen. Heb je last van chronische huidaandoeningen? Dan kan een slecht functionerende darm, ook wel een lekkende darm of leaky gut genoemd, de reden zijn.

Wat is een lekkende darm?

Een lekkende darm is een aandoening, waarbij in de darmwand minuscule gaatjes ontstaan. Het slijmvlies dat over de darmwand ligt, is meestal ontstoken, waardoor de goede darmbacteriën niet meer goed kunnen aanhechten. Bij een lekkende darm kunnen afvalstoffen en gedeeltelijk verteerde voeding door de darmwand dringen en in de bloedbaan terechtkomen. Van daaruit kan het schade aanrichten in het hele lichaam.

Dit zorgt voor uiteenlopende problemen, zoals ontstekings- en allergische reacties, stemmingsklachten en hormonale problemen, maar dus ook voor veel voorkomende huidaandoeningen. Een leaky gut heeft ook tot gevolg dat belangrijke voedingsstoffen minder goed door het lichaam worden opgenomen. Dat tast de algehele gezondheid en dus ook de huid verder aan. Lees hier meer over een leaky gut.

Rol van voeding huidproblemen

Je bent wat je eet, zeggen ze wel eens en in het geval van huidaandoeningen is niks minder waar! Zorgen dat jij goed in je vel zit en over voldoende voedingsstoffen beschikt, is de belangrijkste voorwaarde van een stralende huid. Zorg er in elk geval voor dat je dagelijks minimaal 2 liter (gezuiverd) water drinkt om je organen goed hun werk te laten doen en afvalstoffen af te voeren. Ook onbewerkte, verse en onbespoten biologische voeding helpt je huid meer te laten stralen.

Maar wist je dat je je ook letterlijk mooi kunt eten en drinken? Zo helpen de antioxidanten uit bijvoorbeeld bessen huidveroudering tegengaan, terwijl voeding rijk aan omega-3, zwavel en zink helpt bij ontstekingen. Helaas kan voeding bij mensen met acne, eczeem, allergieën of voedingsintoleranties ook een nadelig effect hebben. Zo reageren sommige mensen sterk op citrusvruchten, zuivel, aardbeien, varkensvlees en alcohol. Probeer erachter te komen welke voeding jouw huidproblemen triggert en beperk dit.    

Beter vermijden bij huidproblemen:

  • geraffineerde suikers
  • gefrituurd voedsel en andere transvetten
  • kunstmatige zoetstoffen
  • kant-en-klare voeding
  • e-nummers
  • alcohol
  • voeding die allergische reacties geeft
  • zuivel
  • gluten
  • veel dierlijke eiwitten

Dit wel nemen bij huidproblemen:

  • minimaal 2 liter gezuiverd water per dag
  • groente en fruit
  • antioxidanten (uit bijvoorbeeld bessen en groene thee)
  • goede vetten (vooral nadruk op omega-3)
  • vers en onbewerkt
  • onbespoten en biologisch
  • voeding met zwavel en zink (beiden sterk ontstekingsremmend)

Natuurlijke hulp bij huidproblemen

Ook zo zat van al die hormoonzalven die de huid alleen maar dunner maken en slechts tijdelijk werken? Juist een nog drogere huid door het dichtsmeren met vaseline? Of aan de zware medicatie voor je acne, maar met alle bijwerkingen van dien? Stop maar met deze reguliere symptoombestrijding, maar pak de conditie van je huid eens natuurlijk aan. Het kan met onderstaande hulp van binnen- én buitenaf.

Zink: dé bouwsteen voor de huid

Zo is de absolute must in jouw natuurlijke huidverzorging het mineraal zink, een belangrijke bouwsteen voor de huid. Het is ontstekingsremmend, onderhoudt de slijmvliezen en verhoogt de weerstand van de huid. Je kunt het zowel inwendig in de vorm van een supplement nemen, maar ook heel goed als spray gebruiken. Zeker als het gaat om smetplekken, eczeem en ontstekingen op de huid is een spray met het mineraal zink een hele fijne ondersteuning. 

Goud: stralende collageenbooster

Wat ook niet mag ontbreken in je badkamer is het element goud. Wist je dat goud huidveroudering tegengaat omdat het de aanmaak van het lichaamseigen collageen stimuleert? En laat collageen nu net voor de elasticiteit en stevigheid van onze huid zorgen. Wel zo’n fijn hulpmiddel dus in je strijd tegen rimpels, couperose en onregelmatigheden.

Platina: krachtige antioxidant

Ook platina wil je niet missen bij je dagelijkse huidverzorging. Zowel inwendig genomen in de vorm van nano platina of in de vorm van een spray werkt platina als krachtige antioxidant. De miniscule nano mineraaldeeltjes hebben de kracht om alle lichaamscellen te beschermen tegen schadelijke processen die ziektes kunnen veroorzaken. Zo beschermt het onder meer tegen vrije radicalen, werkt het celvernieuwend en gaat het huidveroudering tegen.

Krachtig drietal voor huidversteviging

Diezelfde beschermende en huidverstevigende werking hebben vitamine C, silicium (kiezelzuur) en hyaluronzuur overigens ook. Alledrie staan ze bekend om hun krachtige anti-aging effect. Waar silicium vooral ondersteunt bij bindweefselproblemen, werkt hyaluronzuur meer vochtinbrengend waardoor beiden vroegtijdige huidveroudering tegengaan. Vitamine C is weer een sterke antioxidant die het lichaam beschermt tegen vrije radicalen die de huid kunnen aantasten en vroegtijdig verouderen.

Omega 3 en probiotica: bij huidontstekingen

Heb je echt last van acne, rosacea of andere huidproblemen met ontstekingen? Dan is het zaak om wat grondiger aan de slag te gaan. Zo werkt Omega 3 EPA sterk ontstekingsremmend en slijmvliesherstellend. Maar ook een probiotica met de juiste bacteriestammen kan je helpen de weerstand van je huid te verbeteren. Zeker als de huidproblemen chronisch zijn en vanuit de darm komen.

Wat te doen bij een chronische huidaandoening?

Spelen de huidproblemen al wat langer, komen de klachten steeds terug of zijn ze erg hardnekkig? Dan is belangrijk om eens goed naar de darmen te kijken. Een slecht functionerende darm, ook wel een leaky gut of lekkende darm genoemd, kan de oorzaak van veel chronische huidproblemen zijn. Dan is het verstandig de oorzaak aan te pakken en de darmen weer in balans te brengen. Er bestaan bepaalde protocollen van enkele weken en kuren die de darmen eerst reinigen, dan herstellen en vervolgens versterken. Meer informatie hierover vind je hier. 

Lees hier meer over de huidmicrobiota.

Geschreven door Sandra Zuiderduin

Was dit artikel nuttig?