Zwangerschapsvergiftiging?

Door Kay

Met deze mineralen en vitaminen kun je het voorkomen!

Zwangerschapsvergiftiging is een verzamelnaam voor een aantal ernstige complicaties die het gevolg zijn van een hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap. Deze complicaties kunnen ervoor zorgen dat bepaalde organen niet meer goed functioneren. Dit levert gevaren op voor zowel de moeder als de baby.
Zwangerschapsvergiftiging treedt meestal abrupt op na 20-24 weken, maar kan zich ook geleidelijk ontwikkelen. Jaarlijks ontwikkelen 5000 vrouwen in Nederland deze aandoening, die medisch als ‘pre-eclampsie’ aangeduid wordt. Een kwart van alle overlijdensgevallen na een bevalling wordt veroorzaakt door een zwangerschapsvergiftiging.

 


Hoge bloeddruk
Door de hoge bloeddruk kunnen de bloedvaten beschadigd raken, waardoor er vocht uit lekt.
Er ontstaan dan vochtophopingen, die ook in de hersenen kunnen voorkomen. De nierfunctie verslechtert en de nieren worden poreus, waardoor er eiwit in de urine lekt.
Daarnaast heeft zwangerschapsvergiftiging gevolgen voor de lever.

Ook de baby ervaart hiervan de gevolgen. De placenta wordt aangetast, waardoor de baby minder voedingsstoffen en zuurstof krijgt dan normaal. Hierdoor groeit de baby minder hard. Baby’s die na een zwangerschapsvergiftiging worden geboren, zijn vaak kleiner en lichter dan normaal en ze worden meestal ook te vroeg geboren.

 

Wat zegt de wetenschap?
Luc Smits, epidemioloog en professor aan de Universiteit van Maastricht, presenteerde in 2016 zijn onderzoek op een verloskundig congres. Zijn belangrijkste bevinding was dat vrouwen die vanaf het tweede trimester van de zwangerschap calciumsupplementen slikken en daarmee doorgaan tot het einde van de zwangerschap, hun kans op pre-eclampsie verminderen met 55 procent. ‘De kans dat het kind te vroeg wordt geboren, neemt af met 24 procent’, zegt Smits.

Tot nu toe krijgen zwangere vrouwen alleen het advies om foliumzuur te slikken als extra supplement rondom de conceptie. Dit zou wat betreft de onderzoekers kunnen worden uitgebreid met 1000mg calcium per dag vanaf het tweede zwangerschapstrimester.

Uit recent onderzoek bleek inderdaad dat ongeveer 60% van de 2500 onderzochte zwangere vrouwen te weinig calcium binnen kreeg (minder dan 1000mg per dag). Volgens dit onderzoek slikt slechts 2% van de zwangere vrouwen een los calciumsupplement.

Belangrijk om te vermelden is dat deze cijfers alleen over iets zeggen over de inname van calcium.
De opname van calcium uit zuivel, de grootste bron van calciuminname in ons kikkerlandje, wordt tegenwoordig geschat op ergens tussen de 6 en 30%.
Calcium uit plantaardige bronnen, zoals noten en zaden en donkergroene groenten, wordt veel beter opgenomen, maar deze voedingsmiddelen moeten dan wel rijkelijk worden gegeten en van biologische oorsprong zijn. Dit laatste is belangrijk, omdat het calciumgehalte in reguliere voeding dramatisch gedaald is (link naar pdf Ciba Geigy).

 

En magnesium dan?
Het onderzoek is een mooie uitkomst, maar zou nog veel mooier kunnen zijn als ook de combinatie met magnesium onderzocht was. Calcium en magnesium hebben elkaar nodig voor opname en voor hun werking.
Bovendien weten we vanuit de orthomoleculaire wetenschap dat een goede magnesiumstatus preventief werkt tegen een hoge bloeddruk en dat een hoge bloeddruk zelfs verlaagd kan worden door het gebruik van extra magnesium. Tijdens de zwangerschap bestaat er een verhoogde behoefte aan zowel calcium als magnesium.

 

Vitamine D
Daar vonden we gelukkig ook onderzoek naar. Of eigenlijk, de natuurdiëtisten.
Ze vonden een meta-analyse van 28 studies, waarin het effect van vitaminesuppletie op
pre-eclampsie was onderzocht. De resultaten van alle studies werden samengevoegd en daaruit bleek dat vitaminesuppletie tijdens de zwangerschap de kans op pre-eclampsie met 26% kon verkleinen.

Vooral het effect van vitamine D blijkt groot; deze vitamine kan het risico op zwangerschapsvergiftiging met 59% verlagen!
Suppletie met een multivitaminensupplement laat een duidelijke afname van het risico van 31% zien.
Nog onduidelijk is hoe vitaminen en mineralen de kans op pre-eclampsie kunnen beïnvloeden volgens de meta-analyse. Maar als je beide onderzoeksresultaten naast elkaar zet en je weet dat vitamine D essentieel is voor de opname van calcium en magnesium, dan begin je wel een idee te krijgen.

 

Multivitaminen, ja of nee?
In de meeste multivitaminepreparaten voor zwangeren zit echter maar een fractie van de calcium en magnesium die je in deze periode nodig hebt. Vrouwen die een zwangerschapsmulti slikken, zijn in de veronderstelling dat ze alles binnenkrijgen waar ze in deze periode een verhoogde behoefte aan hebben, maar de hoeveelheden schieten meestal tekort.
Een ander nadeel van een multivitamine is dat verschillende mineralen elkaars opname verhinderen en andere elkaars opname bevorderen. Calcium en magnesium zijn voorbeelden van mineralen die elkaars opname bevorderen en zouden dus altijd samen ingenomen moeten worden. Maar ijzer, zink en calcium verhinderen elkaars opname. Het heeft dus weinig zin deze samen te gebruiken als je zwanger bent.

Ons advies is dan ook om calcium en magnesium los te slikken en ijzer als je dat nodig hebt.
Ook aan zink heeft je lichaam een verhoogde behoefte tijdens de zwangerschap.
Zink wordt gebruikt voor alle groeiprocessen, zoals de groeiende baby in je buik, is nodig voor je huid (voorkomen van striae, aambeien en spataderen), een goeie weerstand en is belangrijk ter voorkoming van stemmingsklachten voor en na de zwangerschap. Wil je optimaal profijt van je zinksupplement, dan neem je het los van andere mineralen. Of je neemt nano zink, dat wordt al in je mond opgenomen en is dus 100% biologisch beschikbaar.

De Okinawa mineralen bevatten calcium en magnesium in de juiste verhouding, worden supergoed opgenomen en zijn daarmee het ideale mineralensupplement tijdens de zwangerschap.

Het verontrustende is dat als je reguliere websites checkt voor informatie over hoge bloeddruk en pre-eclampsie tijdens de zwangerschap, er niets vermeld wordt over het belang van deze voedingsstoffen en dat deze kennis dus niet bij zwangere vrouwen terecht komt. Alleen als je zelf in het onderwerp geïnteresseerd bent of je weet er al iets van, ga je verder zoeken of navraag doen.

Daarom hopen wij dat deze informatie zo veel mogelijk zwangere vrouwen bereikt en ook de zorgprofessionals, zoals verloskundigen.
We kunnen zoveel meer zelf doen voor een optimale zwangerschap, bevalling en borstvoedingsperiode.

Voor meer informatie over deze en meer belangrijke voedingsstoffen tijdens de zwangerschap, download het informatieboekje ‘Zwanger zijn, bevallen en borstvoeding geven’ hier.

Bronnen:
www.natuurdietisten.nl > Vitamines blijken effectief tegen zwangerschapsvergiftiging
www.volkskrant.nl > Extra calcium kan zwangerschapsvergiftiging voorkomen
www.mumc.nl > Te weinig calcium in multivitaminen voor zwangeren