Kurkuma: De zonnige ontstekingsremmer

Knaloranje, vrolijk en ook nog eens super gezond! Kurkuma, ook wel geelwortel genoemd, is een natuurlijke ontstekingsremmer en pijnstiller die te hulp schiet bij heel veel verschillende aandoeningen.

Kurkuma: een geneeskrachtig worteltje uit het Oosten

Kurkuma, geelwortel, turmeric of koenjit zijn allemaal namen voor hetzelfde kruid: curcuma longa. In Nederland gebruiken we vooral de namen kurkuma en geelwortel om deze plant aan te duiden. Van de buitenkant heeft de kurkumawortel wat weg van gember, maar de smaak en kleur zij niet te vergelijken. Kurkuma heeft een uitgebreide geschiedenis als geneeskrachtig kruid in de Aziatische en Indiase culturen, waar het kruid ook veel in de keuken wordt gebruikt. Zo staat kurkuma bekend als krachtige ontstekingsremmer, een eigenschap die komt van het aan kurkuma unieke stofje curcumine. Het is tevens deze inhoudsstof die kurkuma zijn vrolijke knaloranje kleur geeft.

 

Kurkuma als natuurlijke ontstekingsremmer

Onderzoek laat zien dat de werkzame stof curcumine een krachtige ontstekingsremmende werking heeft, die je lichaam kan bijstaan bij veel verschillende ziektebeelden. Zo worden ontstekingen gelinkt aan de groei van tumoren in het lichaam, waardoor er veel onderzoek gedaan wordt naar hoe kurkuma kanker kan helpen voorkomen (1). Zo toont een onderzoek met muizen aan dat curcumine de verspreiding van tumorcellen in het lichaam kan vertragen en in bepaalde gevallen zelfs kan voorkomen.

Daarnaast wordt kurkuma dankzij de ontstekingsremmende werking veel ingezet bij mensen met osteoartritis om stijfheid te verlichten en het lichamelijk functioneren te verbeteren. (2) Mensen met reumatische artritis ervaarden in een onderzoek minder gevoeligheid aan de gewrichten en minder zwellingen. (3)

Kurkuma is ook een prachtig ingrediënt in huidverzorging en is heilzaam bij huidaandoeningen als acne, eczeem en psoriasis. (4, 5)

Ook mensen met chronische aandoeningen en (auto)immuunziektes, zoals pancreatitis en het prikkelbare darm syndroom kunnen vanwege de ontstekingsremmende werking veel baat hebben bij kurkuma.

Kurkuma als natuurlijke pijnstiller

De ontstekingsremmende werking van kurkuma kan ook als pijnstillend ervaren worden: klachten verzachten en de pijn wordt verlicht. Het gaat hierbij vooral om klachten die ontstaan vanuit ontstekingen, infecties en allergieën. Denk aan chronische aandoeningen zoals ontstekingen van de gewrichten (artritis), hart- en vaatziekten en acné, maar ook bij griep en verkoudheid kan kurkuma een pijnstillend effect hebben. Het volgende recept is makkelijk, lekker en behulpzaam om kurkuma direct in je dieet op te nemen!

Recept voor Golden Milk

Golden Milk is een heerlijk verwarmend drankje dat je steeds vaker kunt bestellen in koffietentjes, maar dat ook heel makkelijk zelf te maken is. Golden Milk is een prachtige boost voor het immuunsysteem wanneer je denkt dat die wel een opkikkertje kan gebruiken! Als er weer eens een griep of verkoudheid heerst of wanneer de seizoenen wisselen. De peper en de olie in dit recept zorgen ervoor dat de kurkuma beter door je lichaam wordt opgenomen en je dus extra profiteert van de heilzame werking van dit krachtige worteltje!

Ingrediënten: 300 ml rijstmelk, 1 tl kurkumapoeder, ¼ tl kaneel, ¼ tl nootmuskaat, 1 tl kokosolie, 2 peperkorrels, 1 kaneelstokje (optioneel) en honing of ahornsiroop naar smaak.

Zo ga je te werk: Voeg de rijstmelk, kruiden (behalve de nootmuskaat en het kaneelstokje) en de kokosolie in een steelpannetje samen en verwarm op hoog vuur. Voorkom dat het mengsel gaat koken, maar houd het goed heet zodat alle smaken goed worden opgenomen door de melk. Laat zo’n 25 minuten trekken en schenk (met een zeefje erbij) het mengsel in een grote mok. Roer en honing of ahornsiroop naar smaak door en garneer met de nootmuskaat en het kaneelstokje. Nu lekker genieten van dit prachtige gouden goedje!

Kurkuma supplement

Kurkuma is heilzaam, maar met één keer per maand kurkuma door de curry, profiteer je daar niet van. Als je écht gebruikt wilt maken van de krachtige eigenschappen van deze wortel, kun je ervoor kiezen een supplement te slikken, zoals een capsule. Capsules hebben een sterkere en zuiverdere concentratie dan verse of gedroogde kurkuma uit de supermarkt. Kies wel altijd voor een biologisch supplement dat op lage temperaturen is gewonnen, wanneer de fabrikant werkt met lage temperaturen blijven de werkzame stoffen namelijk beter bewaard. Zo weet je zeker dat het supplement de inhoudsstoffen bevat die jij wilt innemen. Kies dus altijd voor een hoogwaardig supplement en vraag een deskundige om advies als je er niet uitkomt

Vraag altijd een huisarts of fythoterapeut om advies wanneer je supplementen wilt gebruiken, zeker als je zwanger bent, borstvoeding geeft of medicatie gebruikt. Kurkuma is niet geschikt voor mensen die bloedverdunners gebruiken of die gevoelig zijn voor galstenen.

Bronnen

  • Aggarwal BB, Kumar A, Bharti AC. Anticancer potential of curcumin: preclinical and clinical studies. Anticancer Res. 2003 Jan-Feb;23(1A):363-98.
  • Perkins, Kimberly & Sahy, William & Beckett, Robert. (2016). Efficacy of Curcuma for Treatment of Osteoarthritis. Journal of Evidence-Based Complementary & Alternative Medicine. 22. 10.1177/2156587216636747.
  • Chandran B, Goel A. A randomized, pilot study to assess the efficacy and safety of curcumin in patients with active rheumatoid arthritis. Phytother Res. 2012 Nov;26(11):1719-25.
  • Nardo, V. D., Gianfaldoni, S., Tchernev, G., Wollina, U., Barygina, V., Lotti, J., Daaboul, F., & Lotti, T. (2018). Use of Curcumin in Psoriasis. Open access Macedonian journal of medical sciences, 6(1), 218–220.
  • Nguyen TA, Friedman AJ. Curcumin: a novel treatment for skin-related disorders. J Drugs Dermatol. 2013 Oct;12(10):1131-7.

About Post Author