Lekkende darm syndroom

Lekkende darm syndroom of anders gezegd ‘leaky gut’ is een aandoening waarmee miljoenen mensen kampen, vaak zonder dat ze het zelf weten. Naar schatting heeft minimaal de helft van de Nederlandse bevolking een lekkende darm.

Wat is een lekkende darm?

De term lekkende darm schetst eigenlijk een verkeerd beeld, want er zitten geen gaatjes in de darmen en ze zijn ook niet lek. Wel is de darmwand beschadigd en het slijmvlies dat de darmwand bekleedt, is ontstoken. Gunstige bacteriën kunnen zich minder goed hechten aan ontstoken slijmvliezen, wat disbalans van het microbioom in de hand werkt. Als gevolg neemt de barrièrefunctie van de darmen af. De darmwand heeft een ingenieus systeem waarmee voedingsstoffen in de juiste vorm worden opgenomen en stoffen die niets te zoeken hebben in de bloedbaan, worden geweerd.

Gevolgen van een lekkende darm

Als de darmwand door de beschadigingen extreem doorlatend wordt, laat het stoffen door die normaal gesproken niet doorgelaten worden, zoals bacteriën, schimmels, parasieten en voeding die nog niet geheel afgebroken is. Vervolgens komen deze stoffen in de bloedbaan terecht. Dit ontketent een scala aan uiteenlopende problemen, zoals ontstekingsreacties en allergische reacties, stemmingsklachten en hormonale problemen. Een lekkende darm heeft tevens tot gevolg dat belangrijke voedingsstoffen minder goed worden opgenomen, waardoor het immuunsysteem en de algehele gezondheid verslechtert.

Lekkende darm symptomen

De volgende klachten kunnen duiden op een lekkende darm: auto-immuunaandoeningen, allergieën, depressie, paniekaanvallen, diarree en obstipatie, gebitsklachten, gewichtstoename, gewrichtspijn, hoofdpijn en migraine, opgeblazen gevoel, ontstekingen (bv. tandvlees, oog), schildklierproblemen, een spastische darm en vermoeidheid.

Oorzaken van een lekkende darm

Een lekkende darm wordt, net als de meeste andere spijsverteringsaandoeningen, veroorzaakt door een verzwakte vertering, wat een verstoring in andere organen geeft. Dit heeft zijn weerslag verderop in het spijsverteringstraject, maar veroorzaakt of verergert ook klachten eerder in het verteringskanaal. Het is dan ook lastig om één oorzaak aan te wijzen, het heeft allemaal met elkaar te maken.

Factoren die bijdragen aan het ontstaan van een lekkende darm zijn: een ongezond voedingspatroon met teveel suiker, gluten en zuivel en te weinig vezels, een tekort aan maagzuur en/of spijsverteringsenzymen, een gebrekkige leverfunctie, een disbalans in het darmmicrobioom (waardoor bijvoorbeeld de candidagist kan woekeren), parasitaire infecties, voedselallergieën en -overgevoeligheden (bijv. gluten), overmatig gebruik van alcohol en andere genotsmiddelen, medicijngebruik met antibiotica, ontstekingsremmers en maagzuurremmers in het bijzonder en resten van pesticiden en andere chemische stoffen. Tekorten aan vitaminen en mineralen die deels ontstaan door de verstoorde darmwerking helpen ook niet mee. Zij verslechteren de toestand van de darmwand en het slijmvlies.

Diagnose van het lekkende darmsyndroom

Om zeker te weten of je een hyperpermeabele (extreem doorlatende) darm hebt, oftewel het lekkende darmsyndroom, is een goede diagnose laten stellen essentieel. Er zijn immers zoveel mogelijke oorzaken van de klachten en de symptomen overlappen met andere aandoeningen. Daarvoor kun je het beste naar een gespecialiseerde (darm)therapeut of een orthomoleculair arts. Deze kunnen gebruik maken van deze test, of iets dergelijks.

Voorkomen en behandelen van een lekkende darm

Voorkomen is beter dan genezen. Om het risico op een lekkende darm te beperken of bestaande klachten te verminderen, zijn er een aantal maatregelen die je kunt treffen:

  • Eet vooral glutenvrije granen, zoals rijst, haver, boekweit, gierst, quinoa, amaranth en teff. Beperk de inname van suikers en bewerkte koolhydraten.
  • Gebruik probiotica en aanvullend gefermenteerde voeding en dranken, zoals yoghurt, karnemelk, zuurkool, kimchi, kefir en kombucha.
  • Verhoog de hoeveelheid vezels in je voeding door meer groente, fruit en peulvruchten te eten.
  • Beperk de inname van alcohol.
  • Neem alleen medicatie als het echt nodig is, vooral ontstekingsremmers (NSAID’s), antibiotica en maagzuurremmers hebben een negatieve invloed op het darmmicrobioom.
  • Zorg voor aanvulling van vitaminen en mineralen. Met name vitamine A, D en zink zijn belangrijk voor het gezond houden van de darmwand en het darmslijmvlies.
  • L-glutamine is een aminozuur dat de darmwand en het darmslijmvlies helpt te herstellen.
  • Het regelmatig drinken van bottenbouillon is een natuurlijke manier om glutamine binnen te krijgen en bevat daarnaast nog veel meer heilzame stoffen. Klik hier voor meer info en een recept!
  • Omega 3 vetzuren gecombineerd met het vetzuur GLA verminderen de ontstekingen van het darmslijmvlies.
  • Neem nano zilver om de darmen te reinigen en ziekteverwekkers op te ruimen.
  • Onderzoek hoe je stress kunt verminderen en pas dit toe.
  • Voldoende slapen is van belang om je goede darmbacteriën op peil te houden. Valeriaan en goudpapaver zijn kruiden die je hierbij kunnen helpen. Ze werken tevens rustgevend.

In deze blog wordt diepgaand op de darmen, het immuunsysteem en op de oorzaken van een lekkende darm ingegaan.

 

Supplementen bij lekkende darm syndroom

 

Nutriënt
Dosering (liefst in overleg met een deskundige)
Probiotica
De aanbevolen dosering op de verpakking, evt. verdubbelen
Nano zilver
1 a 2 keer per dag 30ml buiten de maaltijden om. Voor meer info: Nano Zilver – Nano Mineralen
L-glutamine
3-5 gram per dag
Omega 3
3x per dag 1 capsule per dag met EPA en DHA
GLA (omega 6)
3x per dag 1 capsule met teunisbloemolie- en/of borage-olie
Vitamine A en D
Minstens 800 mcg vit. A en 25-75 mcg vit. D
Nano zink
1 a 2 keer per dag 30ml buiten de maaltijden om. Voor meer info: Nano Zink en Zink en Koper – Nano Mineralen
Valeriaan en/of goudpapaver
De aanbevolen dosering op de verpakking, evt. verdubbelen. Voor meer info over valeriaan en goudpapaver, lees Lekker slapen met goudpapaver en valeriaan – Nano Mineralen

Denk ook aan een multivitamine met actieve b-vitaminen om tekorten aan te vullen.

About Post Author