Meefeestende Candida? Zo pak je het aan!

Zie je het voor je? De candidagist, normaal gesproken een bescheiden bewoner van je darmen, viert hoogtijdagen tijdens de feestdagen. Met toeters en bellen verwelkomen ze alle suikers die je verorbert in de decembermaand: speculaas, pepernoten, kerstkransjes, adventkalenders met chocolaatjes erin, amandelstaven, kerstbroden, koolhydraatrijke snacks (die zich ook omzetten tot suikers), copieuze kerstdesserts en zo kan ik nog wel even doorgaan. Alles goed en aardig en ik geef toe: ik vind het allemaal ook reuzelekker, maar hoe houd je de Candida een beetje in toom? En mocht het leed al geschied zijn, hoe trek je het weer recht?

Wat is Candida albicans?

In en op ons lichaam wonen biljoenen minuscule organismen die we met het blote oog niet kunnen waarnemen. En gelukkig maar, het zou een behoorlijke freak show zijn. Dit zijn overwegend bacteriën, maar ook virussen, gisten en schimmels horen tot de gangbare bewoners; samen met hen vormen we het menselijk organisme. Zo is de Candida albicans een gist, behorend bij hetzelfde geslacht als waar de bekende bakkersgist ook toe behoort. Deze gist vormt normaal gesproken een gezond evenwicht met alle andere bewoners van het microbioom van de darmen, huid, het mondslijmvlies en de geslachtsdelen. Er ontstaan pas problemen als de samenstelling uit balans raakt.

Verschillende vormen van Candida

Onderzoek heeft uitgewezen dat Candida een ronde, gistachtige vorm heeft, dit is de ‘normale’ vorm, maar ook kan veranderen in een schimmel met een langgerekte draderige vorm, die hyfen worden genoemd. Als gist blijkt Candida onschuldig te zijn en zelfs immuunreacties op te wekken die ons beschermen tegen ziekmakende bacteriën en schimmels (2,3). Als schimmel daarentegen kan het bijdragen aan chronische ontstekingen van de darmen, schimmelinfecties veroorzaken op diverse plekken in en op het lichaam en bij sterk verzwakte mensen zelfs ernstige, uitgebreide infecties veroorzaken. Oorzaken voor deze vormverandering en overwoekering van Candida zijn het (regelmatige) gebruik van antibiotica en ook factoren als verandering van zuurtegraad (bijvoorbeeld door het veelvuldige consumeren van suikers en alcohol), stress, de aanwezigheid van parasieten in de darmen (met name de eencellige dient amoebe) en chronisch gebruik van bepaalde medicijnen. Lees meer over

Welke klachten heb je bij Candida?

Klachten van overmatige Candida zijn uiteenlopend; denk aan jeuk aan de anus of bij de vagina, sterk ruikende afscheiding, vermoeidheid, diarree of obstipatie, winderigheid, buikpijn, een spastische darm, jeuk in de oren en overmatige afscheiding van oorsmeer, schimmelinfecties op de huid en onder de teennagels, een beslagen tong, snel geïrriteerd zijn en andere stemmingsklachten en een zucht naar koolhydraat- of suikerrijke producten.  

Hoe kun je een Candida-infectie voorkomen? 3 tips

Door goed voor je darmen te zorgen, kun je problemen zoals een Candida-infectie voorkomen of in een vroeg stadium aanpakken. Ten eerste, geniet met mate van genotsmiddelen zoals alcohol, zoete lekkernijen en zetmeelrijke snacks. Gelukkig blijkt uit onderzoek dat gezonde proefpersonen van de inname van flink wat extra suikers niet direct een vermeerdering van Candida krijgen, dus je hoeft hier niet rigide in te zijn, zeker niet tijdens de feestdagen! Bij proefpersonen waar al sprake was van overmatig Candida, leidde de toename (met 125%) van de suikerconsumptie overigens wel tot vermeerdering (4).

Het tweede belangrijke advies is om veel vezels binnen te krijgen, vooral in de vorm van groenten en fruit, peulvruchten, noten en zaden en volkoren graanproducten. De darmbacteriën gebruiken bepaalde componenten van die vezels namelijk om vetzuren te produceren (o.a. boterzuur, dat ook in roomboter en ghee aanwezig is), die het darmslijmvlies gezond houden, een belangrijke factor om darmklachten in het algemeen en problemen met Candida te voorkomen. Je kunt het darmslijmvlies ook gelukkig en gezond houden door regelmatig een bottenbouillon te nuttigen, zie voor een recept Hoe maak je bottenbouillon – Nano Mineralen.

Last but not least is het voor de gezondheid van je darmen cruciaal dat je allergenen vermijdt. Daarvoor is het natuurlijk wel nodig dat je weet waar je niet goed tegen kan. En dat hoeft zich bepaald niet altijd te uiten in allergieën of andere alarmerende klachten, waarmee je met gierende banden naar het ziekenhuis snelt. Velen van ons hebben chronisch milde klachten als diarree of brijachtige ontlasting, obstipatie, flinke winderigheid en af en toe een opgezette buik. De meesten van ons gaan hier helemaal niet mee naar de huisarts en dat is ook begrijpelijk, want huisartsen schrijven vaak enkel lapmiddeltjes voor.

Deze klachten, zeker als ze lang aanhouden of steeds terugkomen, zijn echter wel een aanwijzing dat er iets niet goed gaat in de darmen. Los van oorzaak- en gevolgrelaties, want bij functiestoornissen van de darmen spelen vele factoren een complexe rol, varen de darmen altijd wel bij het vermijden van stoffen die irritatie geven en waar het immuunsysteem op reageert. Dus schroom niet om eens een orthomoleculair, natuurgeneeskundig therapeut of therapeut die met energetische methoden allergenen op kan sporen, te consulteren. De gezondheid van je darmen vormt de sleutel voor je algehele gezondheid, zowel je lichamelijke als je psychische welzijn. Dit is echt een investering in jezelf! Veel voorkomende allergenen zijn zuivel, tarwe en andere glutenhoudende granen.
Lees meer over gluten in Last van opgeblazen buik ? Verminder je gluten! – Nano Mineralen.
Maar ook allergieën voor schimmels en gisten (bijvoorbeeld de bekende bakkersgist) komen veel voor; vermijding van deze allergenen blijkt vaak verbetering van klachten te geven (2).

Plan voor na de feestdagen:

Hoe behandel je Candida?

Is er bij jou al eens een Candida-infectie geconstateerd en herken je bij jezelf de symptomen of herken je je in de hierboven genoemde symptomen, en wil je dit aanpakken, dan is de redding nabij.

Allereerst maak gebruik van de hierboven genoemde adviezen. Ze zijn niet alleen ter preventie, maar ook ter behandeling. Januari is de perfecte maand voor een grote schoonmaak. Januari staat immers in het teken van goede voornemens en daarnaast ben je dat ‘geconsumeer’ waarschijnlijk ook wel even zat.

Met nano zilver kun je niet alleen een detoxkuur doen om je darmen flink op te schonen na al het feestgeweld, het is ook een natuurlijke remedie bij schimmelinfecties. Daarnaast is nano zilver een effectief middel om ééncellige parasieten af te doden. Multi-inzetbaar dus! Het mooie van nano zilver is dat het vloeibaar is en je het dus zowel kunt innemen als plaatselijk aanbrengen. Bijvoorbeeld bij huidschimmels of een vaginale infectie. De gecombineerde aanpak werkt dubbel zo snel. Voor een gebruiksadvies, zie Nano Zilver – Nano Mineralen.

Denk ook altijd aan een goede probiotica om het verstoorde evenwicht in de darmen te herstellen. Er zijn zelfs bacteriestammen die actief helpen om de Candidaschimmel uit het lichaam te krijgen (de lactobacillus Helveticus). Vraag hiernaar bij je gezondheidsdeskundige! Omdat je darmwand en het aanhangige darmslijmvlies zo superbelangrijk zijn voor de gezondheid van je darmen, kun je het kuurtje compleet maken door ook l-glutamine te gebruiken, een aminozuur dat de opbouw en het herstel van de darmwand ondersteunt en de groei van goede bacteriën en het darmslijmvlies bevordert. Kies voor een product dat ook zink bevat of gebruik nano zink. Zink is een noodzakelijke stof voor de reparatie van het darmslijmvlies. Veel mensen hebben een mild zinktekort, waardoor er niet genoeg zink is om herstel optimaal te laten verlopen.  

En wist je dat ijzersupplementen ook een heerlijk hapje zijn voor schimmels? Als je extra ijzer wilt nemen, is nano ijzer de beste keuze, omdat het al opgenomen wordt in de mond, mits je het een minuut in je mond houdt natuurlijk. Nano ijzer belast de darmen dus niet. Voor meer info over nano ijzer, zie Nano IJzer – Nano Mineralen.

Houd de kuur de hele maand januari vol. Na deze maand heb je de Candida weer even goed op z’n plek gezet en heb je tevens een goede basis gelegd voor een gezond 2023!

Geschreven door Terah Afke