Moe? Met deze tips ga je 3 soorten vermoeidheid te lijf!

De dagelijkse dip, moe wakker worden of uitgeput zijn aan het eind van de werkdag. Als de vermoeidheid toeslaat is het gedaan met de productiviteit en het afmaken van de to-do lijst. Herkenbaar? Met deze tips ga je vermoeidheid tegen en voel jij je zó weer fit!

Je kunt moe zijn omdat je slecht slaapt, superhard werkt of de hele dag achter je kinderen aanrent. Maar het kan ook zijn dat je een tekort aan bepaalde vitaminen en mineralen hebt of dat je problemen met je mentale gezondheid en daarom moe bent. Wat de reden ook is, je moe voelen heeft een behoorlijke impact op je leven. Tijd om te kijken hoe je die energie weer terugkrijgt!

Afvalstoffen in je lijf: tijd voor een detox

Als je niet zoveel energie hebt, kan dat komen door een ophoping van afvalstoffen in je lijf. Dan kan het helpen om een flinke detox te doen, zodat die afvalstoffen je lijf verlaten. Zo wordt alles weer schoon en kan je lichaam zonder veel moeite alle taken uitvoeren. Bekijk het als een grote schoonmaak, het kost even tijd (en energie), maar daarna voel je je beter. Lees hier meer over een voorjaarsreiniging met nano zilver.

Ook tijdens het ontgiftingsproces kun je je moe voelen, omdat je organen goed worden aangezwengeld. Er wordt hard gewerkt om het lichaam schoon te maken. Meestal voel je deze vermoeidheid alleen tijdens de eerste dagen van de detox. Vergeet niet om tijdens je detox ook gebruik te maken van leverondersteunende kruiden, zoals mariadistel en artisjok. De lever is de grote schoonmaker van je lijf en kan dus wel wat extra hulp gebruiken.

Moe door stress

Magnesium is een belangrijk mineraal dat invloed heeft op ontzettend veel lichamelijke en mentale processen. Een tekort aan dit mineraal kan zorgen voor een gebrek aan focus en energie en zodoende voor vermoeidheid. Eén van de oorzaken van een magnesiumtekort is stress. Magnesium wordt namelijk aangesproken door hormonen die worden aangemaakt bij stress, zoals cortisol en adrenaline. Als je veel stress ervaart is de kans groot dat je lijf meer magnesium nodig heeft, omdat het meer van het mineraal verbruikt dan normaal.

Magnesium komt voor in graanproducten, noten en verschillende groenten. Door hier meer van te eten zorg je voor meer magnesium in je lijf. Denk daarbij aan amandelen, spinazie en volkoren producten. Als je je echt heel moe voelt of vermoedt dat je wel een magnesiumboost kunt gebruiken, is het slim om te kiezen voor een supplement. Ga dan altijd voor een goed opneembare vorm, zoals nano magnesium. Overleg voor het gebruik van een supplement altijd met het personeel van de winkel waar je het aanschaft, je therapeut of je behandelend arts, zeker als je zwanger bent, borstvoeding geeft of medicijnen gebruikt.

Vermoeidheid door een te lage bloedsuikerspiegel

Wanneer je bloedsuikerspiegel teveel schommelt kun je behoorlijke pieken en dalen in je energie ervaren. Dat komt omdat de cellen in je lijf dan onvoldoende energie krijgen. De bloedsuikerspiegel gaat vooral schommelen wanneer je koolhydraten eet. Koolhydraten worden in het lichaam omgezet naar glucose, oftewel suiker. Glucose wordt door het bloed opgenomen met behulp van insuline. Wanneer dat proces soepel verloopt, ervaar je weinig pieken en dalen in je energie. Maar als er meer glucose moet worden omgezet dan dat er insuline beschikbaar is, daalt je bloedsuikerspiegel en voel je je moe. Als je je na het eten vaak moe voelt, kan het helpen om je eetpatroon aan te passen. Eet bijvoorbeeld minder koolhydraten en suikers en meer gezonde vetten, zoals noten en avocado.

Kruiden en mineralen bij vermoeidheid

De beste kruiden bij vermoeidheid zijn adaptogenen, deze kruiden maken je veerkrachtiger en zorgen voor een betere energiebalans, zelfs in tijden van stress. Rhodiola is een prachtig adaptogeen en in combinatie met saffraan heeft het een opbeurend effect. Rhodiola gecombineerd met guarana geeft je energie een boost en zorgt dat je energie constanter is over de dag. Zorg daarnaast voor voldoende B-vitaminen, die je bijvoorbeeld samen met zwarte aalbesof gember neemt. En natuurlijk de welbekende mineralen ijzer en magnesium niet vergeten, liefst in goed opneembare nanovorm.

About Post Author