Oh oh ik zit in de overgang. Mijn leven is voorbij!

Of is het toch een nieuw begin?

Je ging heel normaal door je leven. Opgewekt en daadkrachtig net als altijd, je wist als je eenmaal in de keuken stond precies nog wat je daar kwam doen en na een heerlijke nacht slaap stond je verkwikt weer op…. Tot…. Je ineens midden in de dag besloot dat je voortaan dan maar altijd met een mobiele airco op stap moest, je om niets uit je comfortabels sloffen schoot en midden in de nacht wakker schoot, badend in een poel van (koud) zweet. Zou het zo zijn? Zou het jou ook zijn overkomen? Je ziet er toch nog best patent uit? Je bent op de hoogte van de ‘lingo’ (oke dankzij je kleinkinderen maar kniesoor die daarop let?) En je kunt ook nog best mee met de laatste mode (van de Wehkamp en de Otto). Het zal jou toch niet overkomen zijn? Die gevreesde…. OVERGANG?

De overgang, het woord alleen al, het zou net zo goed het einde der dagen in kunnen luiden. Wat stel je nou nog voor als vrouw, je kind dragende jaren zijn voorbij, je droogt op, je komt aan, je verdort en er zal wel nooit meer een man naar je fluiten. Wat een hekel je daar vroeger dan ook aan had, nu zou een ‘he lekker wijf’ vanaf een bouwplaats je dag nét dat kleine complimenteuze zetje geven. Maar zo werd het vroeger ook ‘geadverteerd’. De vrouw in de overgang had haar beste jaren wel gehad en kon net zo goed placemats gaan zitten macrameeën achter de geraniums. En ook al is dat (voor sommigen) best een leuke hobby, er is echt een andere, leukere frissere manier om naar de menopauze te kijken. Geloof ons maar.

De symptomen (niet allemaal even ernstig)

De menopauze, zoals wel het net al noemden, is letterlijk het einde van je menstruatiecycli. Als je menstruatie een jaar is uitgebleven, dat is wel ongeveer het moment dat je als zodanig kunt aanduiden. De overgang is de periode daarvoor, en kan van twee tot (sorry dames) twaalf jaar duren. In die periode komt er een einde aan de voorraad eicellen waarmee je als vrouw geboren bent. De hormoonhuishouding rondom de cyclus wordt onregelmatig en de productie van oestrogeen neemt langzaam af en inderdaad, de vruchtbare periode stopt. De meeste vrouwen zijn ongeveer 50 jaar wanneer hun menopauze begint en zijn dan maar liefst 500 keer ongesteld geweest. Dat je niet meer ongesteld wordt is dan wel een voordeel; check echter ook vooral andere symptomen die erop kunnen wijzen dat ‘de overgang’ eventueel begonnen is zoals:

  • Urineverlies
  • Sneller geïrriteerd/emotioneel
  • Vergeetachtigheid, concentratieproblemen
  • Vermoeidheid, lusteloosheid
  • Droge slijmvliezen (vagina, ogen, etc.)
  • Pijn in spieren en gewrichten
  • Slaapproblemen
  • Opvliegers, nachtzweten
  • Hartkloppingen
  • Gewichtstoename

 Niet alles is echter kommer en kwel.

Je zou het bijna niet geloven als je het bovenstaand lijstje ziet maar er valt met je juiste mindset echt nog wel wat moois van je leven te maken natuurlijk. De manier waarop de deze bijzondere periode mentaal inzet, maakt veel verschil. Je hoeft het natuurlijk niet te zien als het einde van je functie op aarde als vrouw, wat vroeger wel veel gedaan werd. Je kunt er ook tegenaan kijken als een nieuw begin. Laten we wel wezen, die ongesteldheden kunnen we allemaal wel missen als eh, zullen we zeggen, kiespijn? Je krijgt als vrouw veel meer de neiging én de tijd, om voor jezelf te gaan zorgen. De kindertjes zijn groot, of wie weet zelfs als helemaal lekker de deur uit en je komt eindelijk eens helemaal aan jezelf toe. Dit heeft te maken met die verminderde oestrogeenproductie, waardoor je vroeger die ‘nesteldrag’ veel meer had. Wat je ook doet, het is belangrijk om geestelijk en lichamelijk in beweging te blijven. Welke symptomen je ervaart is voor iedereen anders. Waar de ene persoon voornamelijk last heeft van opvliegers, kampt de ander vooral met slaapproblemen. Hoe je lichaam op hormonale veranderingen reageert, verschilt van persoon tot persoon. Maar naast al deze algemene symptomen is vooral gewichtstoename een veelvoorkomend probleem tijdens de overgang.

Een gewichtige kwestie

Hier zetten we een paar van de meest belangrijke tips voor gewichtsverlies voor je op een rijtje.

Eet minder koolhydraten

Koolhydraten worden door je lichaam omgezet in glucose, wat uiteindelijk weer de aanmaak van insuline stimuleert. Een te hoog insulineniveau kan uiteindelijk voor insulineresistentie zorgen, wat veel voorkomt bij vrouwen in de overgang. Daarom is het beter om koolhydraten zo veel mogelijk uit je voedingspatroon te schrappen. Dat geldt niet alleen voor snelle koolhydraten zoals aardappelen, pasta en brood, maar ook voor volkoren producten.

Een bijkomend voordeel van een koolhydraatarm dieet is dat je lichaam beter in staat is om vet te verbranden. Is er minder insuline aanwezig in je lichaam? Dan zet je lichaam geen suiker om in energie, maar spreekt het je vetvoorraad aan om energie te krijgen.

Eet genoeg proteïne

Tijdens je overgang verlies je spiermassa door de hormonale veranderingen in je lichaam. Je kunt dit wat tegengaan door ervoor te zorgen dat je iedere dag genoeg proteïne binnenkrijgt. Uit onderzoek blijkt dat oudere mensen gebaat zijn bij meer proteïne in hun dieet, aangezien hun lichaam minder goed is in het versterken en onderhouden van spieren. Proteïne is een belangrijke bouwsteen voor je spieren, dus het is logisch dat je deze voedingsstof meer in je voedingspatroon moet verwerken wanneer je een overgangsdieet volgt.

Blijf in beweging

Je voeding speelt een belangrijke rol bij de samenstelling van je lichaam, maar beweging mag ook niet vergeten worden. Voor spieren, en dat geldt ook voor je hersenen, geldt dat je ze moet gebruiken om ze sterk te houden. Daarom is het tijdens de overgang extra belangrijk om regelmatig te sporten. Je spiermassa neemt door hormoonprocessen af, maar je kunt dit proces remmen door je spieren sterk en fit te houden met de juiste oefeningen.

Een grotere spiermassa zorgt er niet alleen voor dat je je sterker en gezonder voelt. Het biedt nog meer voordelen, zoals het versnellen van je stofwisseling. Een grotere spiermassa helpt ook met het in balans houden van je bloedsuikerspiegel en zorgt ervoor dat je ook in ruststand meer energie verbruikt. Al deze zaken maken afvallen tijdens de overgang makkelijker. Ook denksporten zoals puzzelen (minder truttig dan je denkt) dammen of woordspelletjes dragen er bewezen aan bij dat de gevreesde ‘aftakeling’ minder snel om zich heen zal grijpen.

In Morpheus armen; oftewel: Slapen

Veel vrouwen in de overgang hebben slaapproblemen. Het is daarom belangrijk om je lichaam zo veel mogelijk te helpen, zodat de omstandigheden optimaal zijn voor een gezonde nachtrust… Gebruik je bed, voor twee dingen; vrijen (als het kan) is dit namelijk een bijzonder gezonde bezigheid die je zeer zeker jong helpt te houden. Vrees of schaam je ook niet om hulpmiddelen als glijmiddelen of speeltjes toe te voegen. Een gezond seksleven is op elke leeftijd namelijk het allerbeste medicijn dat je op natuurlijke wijze toe kunt passen. Maar voor de rest; gebruik je bed alleen om te slapen. Ga niet nog tv kijken, scrollen op Facebook of boodschappenlijstjes maken. Zo associeert je lichaam en je geest je bed namelijk alleen waar het voor bedoeld is, rust en ontspanning

Daarnaast zijn er nog een paar andere dingen die je kunt doen om je slaap te bevorderen. Kijk niet naar schermen in het uur voordat je gaat slapen en doe ook geen activiteiten die je veel mentale energie kosten. Drink ook geen alcohol voordat je naar bed gaat en eet je laatste maaltijd een paar uur voordat je naar bed gaat. Ben je vooral veel aan het piekeren in bed? Schrijf dan al je gedachten op in een notitieboekje, zodat je ze uit je systeem krijgt.

Don’t stress about it.

We zouden het allemaal wel willen vermijden, maar helaas is stress een normaal onderdeel van het leven. Misschien maak je je zorgen over je persoonlijke leven, heb je problemen op je werk of heb je met een grote verbouwing te maken. Wat de oorzaak ook is, het is belangrijk om goed om te gaan met stress. Stress stimuleert de aanmaak van het stresshormoon, dat in verband wordt gebracht met gewichtstoename. Maar hoe ga je goed om met stress? Daar zijn verschillende technieken voor. Het is vooral belangrijk om een methode te vinden die bij jou past. Zo vinden sommige mensen sport een uitstekende manier om stress te verlagen. Je maakt je hoofd even helemaal leeg en bent alleen maar bezig met je lichaam. Beweging zorgt bovendien voor de aanmaak van het gelukhormoon, wat je een goed gevoel geeft.

Andere mensen kiezen juist voor speciale ontspanningsoefeningen. Denk hierbij aan yoga, tai chi of meditatie. Volg deze lessen bij een sportschool of maak gebruik van apps die ontspanningslessen aanbieden. Ook bepaalde hobby’s kunnen ontspannend werken, van schilderen tot wandelen. Merk je dat je veel aan het piekeren bent of een erg vol hoofd hebt? Maak dan zo snel mogelijk tijd voor ontspannende activiteiten, zodat je even de druk van de ketel kunt halen.

De belangrijkste positieve tips op een rijtje

Zo zie je maar weer, de gevreesde overgang hoeft geen einde te zijn maar kan met de juiste mindset ook een nieuw begin inluiden. Vooral vrouwen worden veel (gezonder) ouder dan vroeger en er blijven nog voldoende leuke waardevolle jaren over om jezelf opnieuw uit te vinden. Om je een beetje op weg te helpen hebben we er een paar voor je op een rijtje gezet.

*Duidelijk: vermijd suiker(s)

*Kijk uit met koffie, pittig eten of sterk gekruide voeding

* Zorg voor vezelrijke voeding om de darmwerking lekker op gang te houden.

* Botontkalking; je ziet jezelf ook niet voorovergebogen over je rollator schuifelen toch? Eet daarom voedsel als vette vis, vlees of zuivel.

* Helaas maar juist de lekkere dingen als alcohol, chocolade en koffie worden minder snel afgebroken en kunnen daarom zorgen voor een slechte nachtrust en hoofdpijn.

* Het liefst buiten, voor minimaal 20-30 minuten. Dit heeft een positief effect op de interne onrust, de bloedsomloop, het hart, de gewrichten en de spieren.

* Ga na of je onder stress of druk staat. Door stress maken we het hormoon cortisol aan wat het progesteron hormoon verder onderdrukt (10,11). Dit geeft een somber gevoel wat de stress weer kan verergeren. Probeer de stress creërende factoren te verminderen

* Ga naar de sauna, neem een massage, smeer je in met lekkere producten. Zorg dat je in contact blijft met je lichaam en geef het de ruimte. Beweeg mee met de veranderingen en heb vertrouwen dat je lichaam weet wat het moet doen.

* Probeer nieuwe dingen uit die je leuk lijken. Dat zorgt voor de aanmaak van endorfine, wat de negatieve bijwerking van oestrogeen vermindert. Daarnaast is het goed voor je geheugen en gevoel van eigenwaarde (7,10).

* Praat met je partner over wat je meemaakt en wat je voelt. Ook op seksueel gebied is het fijn om samen te kijken naar wat juist wel kan en wat fijn is. Een natuurlijk glijmiddel kan uitkomst bieden en de tijd nemen om gezamenlijk te ontdekken wat er mogelijk is, helpt vaak wel.

* En het allerbelangrijkste is dat je de ruimte neemt om jezelf, in deze nieuwe fase van je leven, te accepteren. Ook al is je lichaam aan het zoeken naar een nieuwe balans; het is een tijdelijke fase en het hoeft geen blijvend effect te hebben op wie je bent, het kan zelfs betekenen dat je een totally new and improved you wordt!

Was dit artikel nuttig?