Heb je overgewicht, vet op de verkeerde plaatsen en lukt het je maar niet om af te vallen? Dan zou het zomaar zo kunnen zijn dat je hormonen uit balans zijn. En hormonale disbalans kan voor veel vervelende klachten zorgen! Het goede nieuws is dat je er gelukkig ook iets aan kan doen. Met voeding, supplementen en leefstijl bijvoorbeeld. En dan is het helemaal niet moeilijk meer om de strijd met jouw kilo’s aan te gaan. Wij vertellen je hoe!

Wat is dat toch met die overtollige kilo’s rondom je buik, benen, billen en heupen die er maar niet af lijken te willen? Heb je last van dat randje vet rondom je middel en lukt het je maar niet om af te vallen? Dan kan het zomaar zo zijn dat je hormonen uit balans zijn. En daar kun je een heleboel vervelende klachten van krijgen!

Wat doen hormonen in het lichaam?

Als kleine boodschappers regelen onze hormonen een heleboel belangrijke processen in ons lichaam. Ook zorgen ze voor gezonde en sterke botten, spieren, huid en slijmvliezen. Wist je bijvoorbeeld dat deze regisseurs onze groei, ons karakter, de stofwisseling, vetverdeling en zelfs ons gedrag bepalen? Hormonen remmen of stimuleren namelijk onze organen en weefsels en regelen processen in ons lijf daarmee dus veel meer op de lange termijn. Zonder deze lichaamseigen stoffen zouden we zelfs niet eens kunnen leven!

Welke hormonen doen wat?

Hormonen zijn chemische boodschappers die een rol kunnen spelen bij ons gewicht, gewichtstoename of gewichtsverlies, maar ook ons humeur, immuunsysteem, menstruatiecyclus, metabolisme en energie.

Belangrijke hormonen zijn onder meer:

  • Aldosteron (regelt bloeddruk)
  • Cortisol (gaat stress tegen)
  • DHEA (zorgt o.a. voor welzijnsgevoel, stimuleert hersenen en verjongt de huid)
  • Testosteron (mannelijk geslachtshormoon)
  • Oestrogenen en Progesteron (vrouwelijk geslachtshormoon)
  • Groeihormoon (verjongt en stimuleert op allerlei vlakken, bv. zenuwen, huid en immuunsysteem)
  • Melatonine (bevordert slaap en regeneratie)
  • Insuline (regelt spijsvertering)
  • Pregnenolon (stimuleert het geheugen)
  • Schildklierhormoon (reguleren allerlei processen zoals metabolisme, lichaamstemperatuur, slaap en vertering).

Wanneer zijn je hormonen uit balans?

Jammer genoeg daalt onze hormoonspiegel flink als we ouder worden. Onze celdeling, vetverbranding en stofwisseling gaan daardoor langzamer. Het gevolg? We gaan ons minder energiek voelen, krijgen allerlei kwaaltjes en hebben moeite met afvallen en het verliezen van dat hardnekkige vet rond onze billen, buik, heupen en borsten. Als de hormoonspiegel daalt, dan veroudert en verandert het lichaam letterlijk en figuurlijk heel snel.

Stress, slechte voeding, milieuverontreiniging, te weinig lichaamsbeweging en een gebrek aan spiertraining of goede levensstijl doen daar nog een schepje bovenop. Teveel afvalstoffen hopen zich dan op, wat weer een slechte invloed op je hormonen heeft. Dit proces heet hormonale disbalans of onbalans.

Meestal verschijnen bij vrouwen de klachten voor het eerst in de overgang en bij mannen na hun veertigste, maar eerder kan ook door bijvoorbeeld een burn out of een traag werkende schildklier. Zoals bij mij het geval was toen een zware zwangerschap en ingrijpende bevalling mijn bijnieren het laatste zetje gaven. Bij vrouwen gaat het dalen van de hormoonspiegel vaak gepaard met grote schommelingen, terwijl het bij mannen veel geleidelijker gaat.

Welke klachten bij hormonale disbalans?

Maar ook een snelle veroudering kan door een hormonale disbalans veroorzaakt worden. Hormonen zorgen immers voor gezonde en sterke botten, spieren, huid en slijmvliezen. Daarom krijgen veel vrouwen in de overgang last van osteoporose, krachtverlies en droge huid en vagina en nog veel meer. Als die chemische stofjes dan ineens wegvallen, veroudert het lichaam, letterlijk en figuurlijk, heel snel. Dit proces noemen we hormonale disbalans. De klachten kunnen uiteenlopen en zijn soms moeilijk te herkennen.

Veelgehoorde klachten bij hormonale disbalans:

  • opvliegers
  • moe
  • futloos
  • nachtelijk zweten
  • geheugenverlies
  • stemmingswisselingen
  • gewichtstoename
  • een laag libido
  • snelle veroudering
  • erectiestoornissen
  • stress
  • minder energie
  • verlies van spiermassa
  • osteoporose
  • moeite met slapen
  • droge huid
  • de zogenaamde ‘mannenborsten’.

Hoe je hormonen weer in balans brengen?

Als je hormoonbalans verstoord is, dan is het lastig om dit weer om te keren, maar zeker niet onmogelijk. Gezonde voeding volgens het Paleodieet is volgens hormoonfactortrainer Ralph Moorman hiervoor de aangewezen manier. Om je lijf weer in balans te brengen is koolhydraat- en suikerarm eten met veel eiwitten, gefermenteerd voedsel en goede vetten op het menu dé manier om je hormonen te resetten.

Probeer suiker en koolhydraten juist te vermijden, omdat ze je bloedsuikerspiegel enorm laten pieken en dalen. Je trek in zoet neemt daarmee alleen maar toe. Daarnaast zijn ook koffie, zwarte thee en cola geen pretje voor je lijf. Ze verhogen het adrenalinegehalte en verminderen de effecten van sommige hormonen. Ook het eten van gefermenteerd voedsel is erg gezond. Bij fermentatie doen de ‘rottende’ bacteriën hun werk en eten de aanwezige suikers op.

Eiwitten zijn de bouwstoffen voor je hormonen dus die heb je in elk geval nodig. Dierlijke eiwitten worden daarbij veel beter opgenomen dan plantaardige eiwitten dus schaf je vlees niet zomaar af. Met volledige voeding die genoeg hulpstoffen in de vorm van vitaminen, mineralen, antioxidanten en spoorelementen bevat, leg je een goede hormonale basis. Probeer zoveel mogelijk volledige en onbespoten voeding binnen te krijgen.

Een bewuste levensstijl voor hormoonbalans

Het klinkt als een open deur, maar ook gezondheid begint bij positief denken! Schuldgevoelens, stress en nare gedachtes als ‘Ik ben gek, depressief, een vreetzak of slappeling’ kun je dus maar beter overboord gooien. Het heeft geen zin om je zo te voelen, want er is een fysieke oorzaak en jij kunt er wat aan doen!

Focus je daarom op de positieve resultaten en wees lief voor jezelf. Ook regelmatige ontspanning, het vermijden van stress en op tijd naar bed is heel belangrijk. Langdurige stress ontregelt je lijf namelijk behoorlijk en zal de aanmaak van hormonen verminderen of zelfs blokkeren.

Maar ook mediteren en voldoende nachtrust helpen je zeker om je lijf en hormoonspiegel weer in balans te krijgen en om beter met stress om te kunnen gaan. Zo zou meditatie angst en stress verlagen, hormonen in balans brengen en de concentratie en het geheugen verbeteren.

Lichaamsbeweging werkt weer tegen botontkalking, depressies en angstgevoelens, spijsverteringsproblemen en houdt je spiermassa in stand. Vooral yoga, joggen, dansen, fietsen en wandelen, liefst in de buitenlucht vanwege de aanmaak van vitamine D en het gelukshormoon serotonine, doen wonderen voor je vetverbranding en klachten.

Ook milieuverontreiniging, antibiotica, pesticiden, zware metalen en hormonen in bespoten groenten en fruit, bewerkt vlees en onze omgeving, zijn vormen van stress. Vermijd daarom drugs en tabak, ontgift regelmatig, drink veel (gezuiverd) water en eet biologisch. Je gewicht en lijf zullen je dankbaar zijn!

Supplementen die helpen bij hormonale onbalans:

  • Eiwitshakes: als je moeite hebt met veel eiwitten eten, kun je eiwitshakes als aanvulling gebruiken.
  • Omega-3 heeft de bijzondere eigenschap om het insuline- en oestrogenengehalte omlaag te brengen. Je hart en vaten in goede conditie houden en een betere vetbranding? Ook hier helpt omega-3.
  • Indium. Dit sporenelement verbetert de werking van insuline waardoor koolhydraten beter verbrand worden. Indium zorgt voor een sterk verbeterde opname van chroom, hetgeen de behoefte aan koolhydraten vermindert.
  • Magnesium. Magnesium is betrokken bij zeer veel biochemische processen in het lichaam. Zo helpt het bij de omzetting van glucose, hormonen, cholesterol en vetzuren. Extra magnesium kan insulineresistentie verminderen.
  • Maca is een knolgewas met een hoog gehalte aan vezels en eiwitten die de hormoonproductie, de klieren en het libido ondersteunen en stimuleren. Daarnaast zorgt het voor sterke botten en tanden, betere slaap en wondgenezing en een verminderd risico op kanker en bloedarmoede.
  • Ashwagandha is een kruid dat verschillende hormoonspiegels verhoogt en reguleert. Zo heeft het een positieve uitwerking op het libido, testosterongehalte, de schildklierfunctie, bijnieren en bloedsuikerspiegel. Ook gaat dit uit de Ayurveda afkomstige kruid het achteruitgaan van hersencellen tegen, kan het cellen repareren en dus ouderdom tegengaan.
  • Probiotica: steeds meer onderzoek toont aan dat onze gezondheid in de darmen begint. We kunnen dus maar beter lief voor ze wezen. Want als onze darmflora niet in balans is, kunnen schadelijke organismen groeien en zal ook de hormoonproductie dalen. Met een goed probioticum kun je de verstoorde balans in de darmen gelukkig ook weer herstellen.

Vond je dit interessant? Lees dan ook:
Waarom lukt het niet om af te vallen? – Nano Mineralen
Geen zin in seks? Wat een sufferd! Of niet? – Nano Mineralen
Rhodiola bij depressie, helpt het echt? – Nano Mineralen

Leestip:
De Hormoonfactor en De Testofactor van Ralph Moorman

Geschreven door Sandra Zuiderduin

About Post Author