Prikkelbare darmsyndroom (PDS)

Prikkelbare darmsyndroom (PDS), in de volksmond een spastische darm, is een aandoening die ongeveer bij 20% van de bevolking voorkomt. Iemand met PDS heeft chronische darmklachten, zoals buikpijn en ontlastingsproblemen. Dit kan diarree zijn, obstipatie of een afwisselend patroon. Verder is er sprake van gasvorming, een opgezette buik, misselijkheid en vermoeidheid. Regelmatig zit er slijm bij de ontlasting. Mensen met PDS kunnen ook last hebben van brandend maagzuur.

De pijnsensatie is bij PDS vaak sterk verhoogd, doordat de zenuwen in de darmen extra gevoelig zijn, wat pijn oplevert. Het zenuwstelsel van de darmen is direct verbonden met het zenuwstelsel van de hersenen, via het immuunsysteem en de Nervus Vagus (de 10e hersenzenuw). De darmen produceren 90% van de totale hoeveelheid serotonine, ook wel bekend als het gelukshormoon. Bij een verstoorde darmwerking zoals PDS wordt veel minder serotonine aangemaakt, wat kan leiden tot depressies en angststoornissen. Vandaar dat mensen met PDS ook regelmatig kampen met mentale klachten.

Oorzaken PDS

Factoren die in verband worden gebracht met het ontstaan van PDS zijn het doormaken van een darminfectie (regelmatig veroorzaakt door parasieten), langdurig gebruik van antibiotica, laxeermiddelen en maagzuurremmers. Deze factoren veroorzaken onder andere een disbalans in het darmmicrobioom, iets wat bij PDS bijna altijd het geval is. Ook bepaalde eet- en drinkpatronen, zoals het te weinig nuttigen van vezelrijke voeding, te weinig water drinken en te veel alcohol, veroorzaken een disbalans in het darmmicrobioom, wat bijdraagt aan het ontstaan van PDS. Ook stressfactoren en specifieker het doormaken van psychisch trauma kunnen ten grondslag liggen aan PDS. PDS gaat vaak samen met een lekkende darm (LDS).

Natuurlijke behandeling van PDS

Voor PDS bestaat geen reguliere behandeling, de beste manier is om je leefstijl aan te passen en de supplementen te vinden die bij jou passen. Het is zinvol om een darmonderzoek te laten doen in verband met mogelijke parasieten.

Welke supplementen bij PDS?

Supplementen kunnen je helpen de darmflora weer in balans te brengen, stress te verminderen en je lichaam te ondersteunen bij het aanpakken van PDS.

Priobiotica bij PDS

Voor het natuurlijk behandelen van PDS is een passend probioticum het belangrijkst. Onderzoek toont aan dat de bacteriestam lactobacillus gasseri (LA806) de pijn die gepaard gaat met PDS kan verlichten.. Deze stam heeft ook een positieve invloed op de ontlastingsproblematiek. Vraag ernaar bij je gezondheidswinkel, webshop of therapeut.

Prebiotica bij het prikkelbare darmsyndroom

Prebiotica zijn specifieke vezels die de darmwerking verbeteren en de gunstige darmbacteriën voeden, zodat ze zich sneller kunnen vermeerderen. Inuline uit cichorei is een veelgebruikt prebiotica, samen met FOS. Langzaam opbouwen bij inuline is gewenst, omdat het in het begin gasvorming kan veroorzaken. Psylliumvezels (vezels van gemalen vlozaadjes) is ook een prima vezel om te gebruiken; het verbetert de ontlasting en bindt afvalstoffen uit de darmen.

 

PDS en L-glutamine

L-glutamine is een aminozuur dat ingezet kan worden om beschadigingen aan de darmwand en het slijmvlies te herstellen en energie te geven aan de darmen. In combinatie met zink en vitamine A geeft het een optimaal resultaat. L-glutamine is vooral van belang als er een vermoeden van een lekkende darm is. Een lekkende darm komt naar schatting bij ongeveer de helft van de bevolking voor. Lees ook Leaky gut – Nano Mineralen
Meer inzicht over de toestand van de darmen kun je krijgen met behulp van een labtest, die je onder begeleiding van een therapeut kunt doen.

Wat eten bij PDS?

Voeding is de belangrijkste maatregel om klachten blijvend terug te dringen. Veel mensen met PDS hebben een lactose-intolerantie. Het is zinvol om twee weken lactose te vermijden en daarna weer te introduceren om te ervaren wat er gebeurt. Ditzelfde geldt voor tarwe. Tarwe is rijk aan fructanen, een type koolhydraat waar veel mensen met PDS niet goed op reageren.

Vermijd kunstmatige zoetstoffen en beperk alcohol en cafeïne. Als deze maatregelen geen of te weinig resultaat geven, dan is het FODMAP-dieet een optie. Dit is een dieet waarbij een grote hoeveelheid voedingsmiddelen die FODMAP’s bevatten, geëlimineerd en vervolgens weer geïntroduceerd worden. FODMAP’s zijn fermenteerbare oligo-, di-, mono-sacchariden en polyolen. Dit zijn verschillende koolhydraten waar mensen met PDS vaak op reageren. Lees ook Het FODMAP Dieet: dé oplossing bij darmaandoeningen? – Nano Mineralen.

Verhoog de inname van vezels in je voedingspatroon door veel groente en fruit te eten. Laat je ontbijt bijvoorbeeld voor 50% uit fruit bestaan en je lunch en diner voor 50% uit groenten. Kies voor volkoren producten en varieer in granen, want elk graan heeft z’n eigen specifieke vezels. Verminder daarnaast de inname van suiker. Lees ook 13 vuistregels voor een optimale spijsvertering – Nano Mineralen.

PDS en stress

Uit onderzoek blijkt dat PDS mogelijk veroorzaakt wordt door een slecht functionerende verbinding tussen de darmen en de hersenen. Als de hersenen in een stressvolle situatie een signaal afgeven aan de darmen, dan kan dat de darmen ontregelen. Als dit chronisch plaatsvindt, kan PDS ontstaan. Als je al PDS hebt, dan reageren je darmen ook sneller op stress.

Onderzoek hoe je stress kunt verminderen en pas dit toe. Bij angst- en somberheidsklachten zijn er een aantal kruiden die ondersteuning geven en de gemoedstoestand verbeteren. De combinatie van rhodiola en saffraan werkt bij chronische stress, een depressief gevoel en angstklachten. De combinatie van meidoorn en passiflora werkt vooral bij angst en hartkloppingen. Valeriaan zorgt voor spierontspanning en bevat de neurotransmitter GABA, die kalmerend werkt op het zenuwstelsel en angst vermindert. Denk tenslotte ook aan magnesium, het mineraal bij uitstek voor ontspanning. Bij stress rooft het lichaam magnesium, het is dus niet zo gek dat bijna iedereen magnesium tekort komt en baat heeft bij suppletie. Bij een verstoorde darmfunctie kun je het best nano magnesium gebruiken, omdat deze vorm van magnesium al opgenomen wordt in de mond en het spijsverteringskanaal omzeilt.

Supplementen bij PDS

Nutriënt
Dosering (liefst in overleg met een deskundige)
Nano magnesium
30-60 ml per dag, buiten de maaltijden om innemen. Houd de vloeistof een minuut in de mond alvorens door te slikken. Voor meer info: Nano Magnesium – Nano Mineralen of combineer ‘m met Hypro-ri-mag magnesium, zie Het relaxte duo in drukke tijden! – Nano Mineralen
Probiotica, lactobacillus gasseri (LA806)
De aanbevolen dosering op de verpakking, evt. verdubbelen
Prebiotica

Inuline langzaam opbouwen, psylliumvezels 1 a 2 keer per dag 1 eetlepel
L-glutamine
3-5 gram per dag
Nano zink
30-60 ml per dag, buiten de maaltijden om en direct doorslikken. Voor meer info:
Rhodiola en saffraan
De aanbevolen dosering op de verpakking, evt. verdubbelen, zie Saffraan als natuurlijke antidepressivum, zo werkt het – Nano Mineralen
Meidoorn en passiflora
De aanbevolen dosering op de verpakking, evt. verdubbelen, zie Passiebloem: natuurlijk middel voor een betere nachtrust – Nano Mineralen

 

About Post Author