Psoriasis

Psoriasis is een chronische huidaandoening die valt onder de auto-immuunziekten. Bij psoriasis vernieuwen de huidcellen zich ongeveer elke vier dagen, waardoor de dode huidcellen zich ophogen en er dikke, rode en schilferige plekken op de huid ontstaan. Het manifesteert zich vooral op de armen, benen, knieën en ellebogen, maar ook op de hoofdhuid en rondom de oren.

De aandoening heeft een wisselend verloop en kan met perioden erger of minder erg zijn. Zo kan er bij stress, een verlaagde weerstand en het nuttigen van ontstekingsbevorderende voeding een toename van klachten ontstaan.

De huid spiegelt de gezondheid van de darmen. Zowel de huid als de darmen hebben een barrière die bepaalt wat er binnenkomt en wat niet. Als de barrière niet goed functioneert, heb je kans dat er een immuunreactie wordt uitgelokt. De versnelde celdeling en de ontstekingen waarvan sprake is bij psoriasis kunnen daar een gevolg van zijn.

Wat eten bij psoriasis?

Ontstekingsbevorderende producten zoals alcohol, rood- en varkensvlees, zuivel, gluten, geraffineerde koolhydraten en gefrituurd eten, kunnen de klachten verergeren. Een ontstekingsremmend dieet daarentegen kan de klachten verminderen. Een ontstekingsremmend dieet is rijk aan vette vis (en/of een vis- of algenoliesupplement) en andere voedingsmiddelen met gezonde vetten. Denk aan:

  • avocado’s
  • noten en zaden
  • gezonde oliën zoals olijfolie, kokosolie, lijnzaadolie, teunisbloemolie of borageolie.

Ook peulvruchten, volkoren granen, groenten en fruit maken onderdeel uit van een ontstekingsremmend dieet. Drink per kg lichaamsgewicht 30 ml gezuiverd water of kruidenthee per dag.  Kruiden als kurkuma, gember, oregano, tijm en kamille werken ook ontstekingsremmend.

Lees ook 13 vuistregels voor een optimale spijsvertering – Nano Mineralen.

Supplementen bij psoriasis

Er zijn verschillende voedingssupplementen verkrijgbaar die kunnen ondersteunen bij psoriasis.

  • Vitamine D is een belangrijk basissupplement voor iedereen met psoriasis. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat mensen met psoriasis een tekort aan vitamine D hebben. Een vitamine D tekort zou zelfs een rol kunnen spelen in het ontstaan van psoriasis (1). Een gezonde vitamine D-waarde begint bij 80 nmol/liter.
  • Nano zink verbetert de werking van het immuunsysteem en wordt ingezet bij auto-immuunaandoeningen, waaronder psoriasis. Mensen met psoriasis hebben vaak een groot zinktekort, omdat het lichaam veel zink verbruikt voor het herstellen van de beschadigde huid. Het voordeel van nano zink is dat het ook uitwendig aangebracht kan worden, eventueel in combinatie met nano zilver. Beide stoffen helpen de huid om mooi te genezen.
  • Een reinigingskuur met nano zilver reinigt de darmen en vermindert de hoeveelheid ontstekingsbevorderende bacteriën. Doe een kuur van één maand.
  • Daarna kunnen supplementen genomen worden die het darmslijmvlies en de darmwand herstellen en versterken. L-glutamine repareert beschadigingen in de darmwand. Nano zink is een belangrijk mineraal voor het herstel van de darmslijmvliezen.
  • Als laatste volgt een probioticakuur. Er bestaan speciale probiotica die ontstekingsremmende bacteriestammen bevatten en die de balans in de darmen herstellen. Zo wordt de tolerantie van de slijmvliezen versterkt en nemen huidklachten af.

Uitwendig kan de huid verzorgd worden met producten op basis van dode zeezout, aloë vera, shea boter of kokosolie.

Nutriënt
Dosering (bij voorkeur in overleg met een deskundige)
Nano zink 
30-60 ml per dag, voor meer info over doseringen, zie Nano Zink en Zink en Koper – Nano Mineralen
Nano zilver
Naar behoefte, richtlijn 30 ml per dag. Voor meer info over doseringen, zie

Nano goud, remt ontstekingsbevorderende stoffen

Uitwendig en inwendig. Voor meer info, zie
Vitamine D
50-100 mcg per dag
Probiotica
Zoals vermeld op de verpakking
L-glutamine
Zoals vermeld op de verpakking
Omega 3-vetzuren (EPA en DHA)
Een hoge dosering, afhankelijk van het merk
Kurkuma
Zoals vermeld op de verpakking, eventueel een dubbele dosering

Bronnen

  • Barrea, L. et al (2017). Vitamin D and its role in psoriasis: An overview of the dermatologist and nutritionist. Reviews in endocrine and metabolic disorders, 18(2): 195–205.