SIBO (Small Intestinal Bacterial Overgrowth)

SIBO, oftewel Small Intestinal Bacterial Overgrowth, is een aandoening waarbij er sprake is van een bacteriële overgroei in de dunne darm. In de dunne darm bevindt zich normaal gesproken een lage concentratie darmbacteriën. Wanneer de concentratie te hoog is, geeft dat klachten als buikpijn, gasvorming, een opgeblazen gevoel, misselijkheid, brandend maagzuur, obstipatie, diarree, gewichtsverlies en voedingsintoleranties (zoals gluten, zuivel, lactose en fructose). Het kan ook leiden tot tekorten en tot energiegebrek. Vooral aan vitamine B12, zink, mangaan, magnesium en ijzer ontstaat een gebrek, omdat de bacteriën deze nutriënten voor zichzelf gebruiken.

Oorzaken SIBO

De directe aanleiding voor deze overgroei van bacteriën op de verkeerde plek is een vertraagde voedselgang, waardoor voeding te lang in de dunne darm blijft en bacteriën welig kunnen tieren.

SIBO gaat vaak samen met spijsverteringsaandoeningen als het prikkelbare darmsyndroom, colitis ulcerosa, de ziekte van Crohn of coeliakie. Ook problemen met de maag of de alvleesklier en het gebruik van maagzuurremmers kunnen ten grondslag liggen aan SIBO. Omdat de klachten van bovengenoemde darmaandoeningen elkaar overlappen, wordt SIBO vaak niet herkend.

Diagnose en natuurlijke behandeling SIBO

Om SIBO te diagnosticeren wordt een ademtest gebruikt. De uitgeademde lucht wordt getest op de hoeveelheid lactulose, waterstof of methaangassen. Regulier wordt antibiotica voorgeschreven. Als je dat liever niet wilt is nano zilver een mooi alternatief, in combinatie met verschillende andere supplementen en de juiste voeding.

Probiotica en prebiotica

Probiotica remmen de groei van ongunstige bacteriën en stimuleren de groei en werking van gunstige bacteriën. In geval van antibioticagebruik zijn probiotica belangrijk om negatieve effecten van antibiotica te voorkomen of te verhelpen. Als aanvulling is het zinvol om een prebiotica te gebruiken. Dit zijn vezels die je tijdelijk kunt nemen om de spijsvertering te verbeteren en de gunstige darmbacteriën te voeden, zodat zij zich sneller kunnen vermeerderen. Inuline uit chicorei is een veelgebruikt prebiotica, die ook nog helpt met het verbeteren van de galproductie en de lever beschermt, zodat de vetvertering beter verloopt. Als je kiest voor inuline is langzaam opbouwen aan te bevelen, omdat deze vezel in het begin gasvorming kan veroorzaken.

Welke voeding bij SIBO?

Qua voeding is er een hoop winst te behalen. Allereerst door de hoeveelheid vezels in je eetpatroon te verhogen. De beste manier is om ruim groente en fruit te eten, bijvoorbeeld 50% fruit bij het ontbijt en 50% groenten bij lunch en diner. Kies voor volkoren en varieer in granen, want ieder graan heeft z’n eigen specifieke vezels. Verminder daarnaast de hoeveelheid suikers (ook lactose uit zuivel). Veel mensen met SIBO volgen het FODMAP dieet en hebben hier baat bij. Voor meer informatie lees Het FODMAP Dieet: dé oplossing bij darmaandoeningen? – Nano Mineralen.

Als je voor de maaltijd water met citroensap of appelazijn drinkt, dan bevordert dat de aanmaak van maagzuur, dat je nodig hebt om je voedsel goed te verteren en ongunstige bacteriën te doden. Drink echter niets tijdens de maaltijd. Dit zorgt er juist voor dat je maag, maar ook je mond, minder sappen aanmaakt die nodig zijn voor de vertering. Als er minder maagzuur aanwezig is, overleven meer bacteriën de maag en dat kan bijdragen aan SIBO.

Om het verteringsvuur op te stoken en het vuurelement (dat bij de dunne darm hoort!) te versterken, kun je een heetwaterkuur doen. De heetwaterkuur komt oorspronkelijk uit de Ayurveda, een oosterse geneeskunde uit India. Deze kuur is bedoeld om de lever te reinigen en de spijsvertering te verbeteren. De kracht van de kuur is dat je (gezuiverd) water gedurende 20 minuten kookt. Ga uit van een liter en voeg eventueel aan het eind geraspte gember toe. Doe het water in een thermoskan en drink hier gedurende de hele dag kleine slokjes van, naast alle andere dranken. Als je het water te heet vindt, kun je het iets laten afkoelen. Optimaal is om dit vijf dagen te doen, twee dagen te pauzeren en dan weer verder te gaan. Je kunt de kuur drie weken achter elkaar volgen. Een passende tijd van het jaar om de kuur te doen is de zomer, het seizoen dat bij het vuurelement en de dunne darm hoort. Tenslotte help je het vuur van je vertering om lekker te vlammen, door dingen te doen waar je blij van wordt.

 Je kunt gember ook als thee, of als capsules nemen. Extracten bevatten vaak een hoop suiker, wees daar voorzichtig mee. Omdat het gros van de voedingsstoffen wordt opgenomen in de dunne darm, is het zinvol om extra vitaminen en mineralen te gebruiken. >
Ook kun je ervoor kiezen om eerst een bloedtest te laten doen om tekorten op te sporen. De gehanteerde waarden die op een tekort wijzen, volgen de richtlijnen vanuit de orthomoleculaire geneeskunde. Bekijk hier de verschillende labtesten.

Nutriënt
Dosering (bij voorkeur in overleg met deskundige)
Nano zilver: natuurlijk antibioticum
30 ml per dag. In te nemen in een schone mond,  voor de maaltijd. Direct doorslikken. Bij heftige klachten mag gedurende twee weken 2 tot 3 keer per dag 30 ml ingenomen worden. Voor meer info: Nano Zilver – Nano Mineralen
Vitamine B12:
in de actieve vormen methylcobalamine of adenocobalamine. Met folaat (B11)
Minstens 1000 mcg per dag
Nano mineralen:
nano zink, ijzer en magnesium. Nano mineralen worden opgenomen in de mond en omzeilen het spijsverteringskanaal
30 – 60 ml per dag, buiten de maaltijden om innemen. Houd de vloeistof een minuut in de mond alvorens door te slikken
Mineralenpoeder uit Okinawa:  calcium, magnesium en alle 76 spoorelementen
1-3 gram per dag
Multivitaminen
De aanbevolen dosering op de verpakking
Gember
Als thee of als capsules in de aanbevolen dosering, voor meer info over gember, klik hier

Meer weten?

13 vuistregels voor een optimale spijsvertering – Nano Mineralen
Over de nadelige gevolgen van langdurig gebruik van  maagzuurremmers: Chronisch medicijngebruik – Nano Mineralen
Zo werkt je spijsvertering, fysiek én energetisch: De fysieke en energetische werking van je spijsvertering – Nano Mineralen


About Post Author