Stoptober is gestart!

Door Kay

Voor veel mensen een mooi moment om de strijd aan te gaan met hun verslaving. Maar waarom alleen stoppen met wat niet gezond is, als je daarnaast ook kan bevorderen wat wél gezond is?
In deze blog lichten we niet alleen mentale aspecten uit om rekening mee te houden tijdens stoptober, maar adviseren we je ook over vitamines en mineralen die onmisbaar zijn in het herstelproces en het goed functioneren van je lichaam, of je nu een roker bent of niet!

 

Het slagingspercentage van stoptober is veelbelovend: 70% van alle deelnemers slaagt erin om 28 dagen niet te roken.

Toch, blijkt na drie maanden dat 48% van de mensen weer voor het roken is gezwicht. Hoe bereid je jezelf zo goed mogelijk voor op stoptober en maak je de kans om voor eens en voor altijd gestopt te blijven, zo groot mogelijk?

 

De kans op succes vergroot je door rekening te houden met zowel mentale als lichamelijke aspecten die een rol spelen bij het stoppen met roken! De kracht van stoptober zit hem in het mentale aspect dat je samen de uitdaging aangaat. Stoppen met roken kan ontzettend lastig zijn, maar de wetenschap dat samen met jou, velen anderen dezelfde strijd voeren geeft een goed gevoel. Falen doen we als mensen liever niet, dus opgeven terwijl velen anderen nog aan het doorzetten zijn, zal dan minder snel gebeuren.

 

Naast de kracht van het samen aangaan, spelen ook andere mentale aspecten een rol. Heb je nagedacht over jouw intentie, de reden waarom je wil stoppen? Waar de een het ‘gewoon beter’ voor zijn gezondheid vindt, is er bij de ander vanwege gezondheidsklachten misschien een hogere nood. Wanneer jouw motivatie helder is, is jouw kans op succes groter, omdat je jezelf steeds kan herinneren waarom je ergens aan begonnen bent.
Ook factoren zoals stressbestendigheid, bioritme en je omgeving spelen een rol. Wanneer je plaatsen waar veel gerookt wordt (tijdelijk) kan vermijden, word je minder geprikkeld door trek in een sigaret, dan wanneer je continue rokers om je heen hebt. Het zijn stuk voor stuk, aspecten om rekening mee te houden.

 

Minstens zo belangrijk als de mentale aspecten is het lichamelijke aspect.

Rokers hebben een verhoogde kans op het ontwikkelen van tekorten in het lichaam en wanneer je stopt zijn deze tekorten niet vanzelf voldoende aangevuld. Stoppen met roken heeft als gevolg dat het lichaam zichzelf gaat herstellen van de nicotine en andere schadelijke stoffen. Daarbij heeft je lichaam verscheidene vitamines en mineralen nodig. Bij dat proces treden vaak ontwenningsverschijnselen op, zoals zweten, hoofdpijn, angst en concentratieproblemen, waarvan sommigen verminderd kunnen worden door vitamines en mineralen.

 

Bij rokers worden van de antioxidanten vitamine C en vitamine E lagere concentraties in het bloed gevonden, evenals van het spoorelement zink. Van vitamine D, B12, foliumzuur en B6 is er voor rokers een verhoogd risico op een tekort.
‘Antioxidanten’ is een verzamelnaam voor een aantal stoffen die in het lichaam schadelijke stoffen (vrije radicalen) weg kunnen vangen. Antioxidanten zijn van groot belang om schade aan cellen en weefsels te voorkomen.

 

Wanneer je stopt met roken is het zinvol om vitamine C aan te vullen. Vitamine C speelt een rol bij het herstellen van je longen en kan het de drang naar nicotine verlagen. Bovendien helpt vitamine C je van de typische ‘rokershuid’ af te komen; het stimuleert de collageenaanmaak waardoor rimpels kunnen vervagen!
Vitamine E draagt ook bij aan het herstellen van je longen en kan essentiële vetten zoals LDL cholesterol in het lichaam beschermen tegen oxidatie.
Zink is een van de belangrijkste sporenelementen in ons lichaam met een heel scala aan functies. Tekorten hebben een negatieve invloed op o.a. je immuunsysteem en genezing, het zenuwstelsel, je huid, smaak en geur, je schildklier en je energieniveau. Voldoende zink draagt bij aan het verminderen van prikkelbaarheid, een gevoel wat je wellicht wil vermijden wanneer je probeert om die sigaret niet aan te raken!

 

Magnesium is een mineraal dat betrokken is bij wel meer dan 300 processen in je lichaam. Het is een belangrijke energieleverancier die betrokken is bij de activatie van allerlei processen en zowel inspanning als ontspanning. Laat ontspanning nu juist zo belangrijk zijn bij het stoppen met roken. Een van de redenen dat mensen een sigaret opsteken is om stress te verlagen. Stress is sowieso een grootverbruiker van magnesium. Juist dan is een voldoende hoeveelheid magnesium in je lichaam belangrijk om de rust te waarborgen, goed in te slapen en je spieren te kunnen laten ontspannen. Tweemaal per dag een sigaret vervangen door een passende dosering magnesium, zou pas echte stress reductie zijn!

 

Uiteraard is het in de eerste plaats is het van groot belang dat de juiste voeding die bij jouw lichaam past, de basis vormt. Maar de behoefte aan vitamines en mineralen die het lichaam nodig heeft om zichzelf te kunnen herstellen, is echter vaak groter dan je dagelijks via je voeding binnen krijgt. In dat geval kan een supplement een mooie aanvulling bieden.

 

En niet alleen voor de rokers die pogen te stoppen is een aanvulling met supplementen interessant. Onder de huidige Westerse leefomstandigheden, waarin maar 25% van de Nederlandse bevolking echt voldoende groenten en fruit binnenkrijgt, de voeding die we eten steeds armer wordt aan nutriënten doordat we de bodem uitputten en chemische bestrijdingsmiddelen gebruiken, we niet alleen rook maar ook allerlei andere toxische stoffen binnenkrijgen via de lucht die we inademen, we veelvuldig medicijnen gebruiken hetgeen de behoefte aan vitamines en mineralen vergroot, we onvoldoende bewegen en stress in toenemende mate een rol speelt, is een goed supplement – naast de juiste voeding- een welkome aanvulling.

Delen