Van A tot Zink: wat je nog niet wist over dit essentiële mineraal

Dat mineralen belangrijk zijn voor je lijf is algemeen bekend. Zo weten veel mensen dat je van een tekort aan ijzer lethargisch kunt worden en dat magnesium de spieren ontspant. Maar een mineraal dat minstens zoveel aandacht verdient is zink.  

Zink: manusje van alles

Het mineraal zink is goed voor heel veel verschillende processen in je lichaam. Namelijk bij het verzorgen van een gezond werkend immuunsysteem (1), een soepele stofwisseling en het opbouwen van eiwitten en daarmee de groei en ontwikkeling van (spier)weefsel. Zink is een echte alleskunner die een belangrijke plaats inneemt bij veel essentiële processen. Bovendien is het een belangrijke bouwsteen in de donkerdere maanden van het jaar, waarin je weerstand wel wat hulp kan gebruiken. Je lijf maakt van nature geen zink aan, waardoor het belangrijk is dat je zink tot je neemt via je voeding en eventueel een supplement. Op die manier blijft je lijf optimaal functioneren.

Welke ingrediënten bevatten zink?

Zink krijg je voornamelijk binnen via dierlijke producten, zoals rood vlees, gevogelte, oesters, kreeft en zuivel. Ook is een flinke hoeveelheid van het mineraal te vinden in hennepzaadjes, pompoenpitten, cashewnoten en volkoren producten, zoals brood en pasta. Toch hebben veganisten en vegetariërs meer kans op een zinktekort. Als je een plantaardig dieet volgt is het belangrijk om extra goed op te letten dat je geen tekort oploopt. Sommige mensen hebben daarom baat bij extra zink, zoals nano zink, om een tekort te voorkomen. Een tekort aan zink loop je niet heel snel op, maar een teveel ervan ook niet. Omdat zink zo’n belangrijke stof is voor zoveel processen in het lichaam kan een beetje extra eigenlijk nooit kwaad.

Zink als supplement

Om voldoende zink binnen te krijgen kun je kiezen voor producten die veel zink bevatten, maar een dagelijks supplement kan ook op zijn plaats zijn. Op die manier weet je zeker dat je er voldoende van binnenkrijgt. Het is wel verstandig om voor inname van supplementen altijd te overleggen met het personeel van je favoriete gezondheidswinkel, (huis)arts of therapeut. Ondanks dat een teveel aan zink niet vaak voorkomt, is het niet onmogelijk. Wanneer er een teveel aan zink is ontstaat er een tekort aan koper, daarom wordt vaak aanbevolen om na een aantal maanden over te stappen op een supplement waarin zowel zink als koper is verwerkt.

Suppleren met elementair zink

Omdat zink niet wordt aangemaakt in het lichaam is het belangrijk dat je het in een goed opneembare vorm tot je neemt. De beste opneembare vorm van zink is een elementaire vorm, zoals nano zink. Nano zink bestaat uit gezuiverd, gevitaliseerd water met ultrakleine deeltjes (20ppm) puur zink. Deze vorm wordt snel opgenomen in de mond en omzeilt obstakels die de opneembaarheid kunnen beïnvloeden. Zink in de vorm van tabletten of capsules moet eerst het maagdarmkanaal passeren, waar het mogelijk niet voldoende wordt afgebroken en daardoor niet goed wordt opgenomen. Zo’n niet goed opneembare vorm van zink kan in de darmen ziekmakende bacteriën en virussen voedden. Laat dat nou precies zijn wat je wilde tegengaan door het nemen van een zink supplement. Laat je in de winkel dus altijd goed adviseren over de opneembaarheid van het supplement en ga zo mogelijk op zoek naar nano zink of nano zink met koper.

Zink voor een stralende huid

Zink is ook te vinden in veel huidverzorgingsproducten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan zonnebrandcrèmes en andere smeersels voor een gezonde huid. Zink ondersteunt de wondgenezing en is een goede bestrijder van acne. Daardoor leent het zich perfect als ingrediënt in huidproducten. Zink helpt de huid gezond te houden, zodat je lekker blijft stralen. Lees hier meer over diverse huidaandoeningen en hoe zink kan bijdragen aan genezing.

Zink is een mineraal dat bijna overal wel een vinger in de pap lijkt te hebben, dus het is geen gek idee dus om er eens extra bij stil te staan. Krijg jij voldoende binnen van dit belangrijke mineraal?

Bronnen 

 

Was dit artikel nuttig?