Vaccinatiestress, pandemiepaniek en daaruit voortvloeiend: coronakilo’s, zoomvermoeidheid en huidhonger. Ervaar jij ook dat er, vooral door de mainstream media en in groeiende mate vanuit je directe omgeving, vooral vanuit angst en doemdenken gecommuniceerd wordt? Het is ook niet niks. Verplicht thuiszitten in je eentje, of je geliefde kinderen CONSTANT om je heen, je partner die nooit meer lekker naar zijn werk of de voetbalclub gaat. Niet meer uit eten, geen jaarlijkse skivakantie of concertbezoeken. Ingrediënten genoeg om de moed in de schoenen te laten zakken, bij de pakken neer te gaan zitten en je overweldigd en doodongelukkig te voelen. Er gloort echter ook hoop aan de horizon door de opkomst van een positief tegengeluid.  Mensen die zich bewust worden van de  mogelijkheid om proactief te kiezen voor een hogere vibratie, door te denken en doen vanuit liefde en verbinding.  Om dit wat abstracte concept de benodigde praktische handen en voeten te geven, is er een scala aan acties die je zelf kunt ondernemen om je levenskwaliteit naar een hoger niveau te tillen. Zo benut je juist deze periode om de beste versie van jezelf te worden.

De romeinen zeiden het al. ‘Mens sana in corpore sano’. Een gezonde geest in een gezond lichaam. Wij voegen graag nog een derde element toe en creëren daarmee de ‘heilige driepoot’ die een gezond en gelukkig leven ondersteunt. Die gezonde geest in een gezond lichaam leeft immers het liefst ook in een gezonde omgeving. ‘Maar hoe dan? Ik zit thuis en ik kan niks.’ Troost je, je bent niet de enige die zich overweldigd kan voelen door gedachten van deze strekking. Maar wat als we je vertellen dat je deze negatieve, destructieve gedachtenspiraal kunt ombuigen? Omdenken begint met acceptatie. Weg uit de weerstand. Dit brengt alleen maar negatieve, zware energie met zich mee. Probeer de situatie te aanvaarden zoals deze nu is. Dat wil niet zeggen dat je accepteert dat het altijd zo zal blijven. Maar je erkent tegelijkertijd dat je nog steeds zelf de regie over je gevoel kunt houden. Dat je niet het willoze slachtoffer van de externe omstandigheden hoeft te zijn. Elk resultaat, positief of negatief, begint met een gedachte. Dus val om te beginnen niet in de put van het slachtofferdenken. Verdiep je eens in een cursus mindfulness, ga mediteren, beoefen de eeuwenoude Chinese bewegingsleer van Tai Chi of Qigong. Hoe je het ook doet, geef je hersens ook eens de kans om UIT te staan.  Een mentale toestand die voor vele zoogdieren heel natuurlijk is, maar die in onze snelle, stressvolle  maatschappij steeds verder van ons verwijderd staat. En realiseer je vooral dit: vanuit positief denken kun je de stap maken naar de volgende fase: positief doen.

Mentale bloei

Positief doen is niet nep-lachen en altijd maar ja-knikken. Eigenlijk begint ook deze intentie weer heel eenvoudig. Door om te beginnen GOED te eten. Gerenommeerde wetenschappers wereldwijd zijn het er inmiddels wel over eens. Een gezond en gebalanceerd voedingspatroon is essentieel in het bereiken van een toestand van mentale bloei.  Tijdens het ‘thuiszitten en niks doen’ is de verleiding van junkfood, aan de deur geleverd door je vrienden van Thuisbezorgd, groter dan ooit. Met het gevolg dat de (corona)kilo’s eraan vliegen en je, ironisch genoeg, de kans om ECHT ziek te worden significant vergroot. In het begin van de pandemie hebben we ímmers allemaal gezien hoe bij mensen met obesitas het virus een grotere kans van slagen heeft en bovendien genadelozer toeslaat. Daarom is het goed om te weten dat het eerder genoemde mindfulness principe zo goed als naadloos toepasbaar is op je eetgewoonten. Dus niet gedachteloos voor de tv die pizza naar binnen schuiven. Maar drie keer per dag een uitgebalanceerde, vers bereide maaltijd bestaande uit voldoende verse groenten, vlees, (vette) vis, noten, volle zuivel en fruit. Geef je lichaam ook de tijd om het voedsel te verwerken door minimaal twaalf tot veertien uur niet te eten. Aangezien onze moderne manier van landbouw bedrijven en produceren veel natuurlijke voedingselementen aan de grond en de producten hebben onttrokken, is het nuttig om deze aan te vullen met kwalitatief verantwoorde supplementen. In het geval van Covid-19 wijzen steeds meer onderzoeken uit dat in ieder geval aanvullende vitamine D, vitamine C en mineralen als zilver zink en koper een gunstige uitwerking op je immuunsysteem hebben.

Dansen in het gras

Nu je positiever denkt en eet, zul je gaan merken dat je steeds meer zin hebt om ook positiever te gaan leven. Nu niet meteen gaan tegenwerpen; ‘ja maar de sportschool is dicht’. Positief leven is, zo blijkt, veel omvattender en effectiever BUITEN die zweterige benauwde sportschool. Wandelen in de natuurlijk bijvoorbeeld, of dansen in je tuin, of de auto laten staan en de fiets pakken, zijn vele malen effectiever voor je mentale welzijn. Doe dit minimaal drie keer een half uur per week en je zult de positieve effecten snel ervaren. Daarnaast kun je bewegen met mindfulness combineren door op de overige dagen een half uurtje in te ruimen voor yoga of het eerder genoemde Tai Chi. Al deze activiteiten kun je in, en om je huis uitvoeren, maar wist je dat je ook je (t)huis zelf kunt inzetten in je missie richting een gezond en gelukkig leven? Zorg voor voldoende ventilatie door in de ochtend de ramen even lekker open te zetten. Voorkom daarmee dat de lucht in huis te droog wordt want daar gedijt het virus juist welig bij. Een luchtvochtigheidsmeter is voor een paar euro aangeschaft en bijkomend voordeel is dat je droge huid, gebarsten lippen en statische kleding er ook mee kunt voorkomen.

Neem, tot slot, ook eens een voorbeeld aan hen die het kunnen weten: de bewoners van de zogenaamde Blauwe Zones. Wereldwijd verspreide gebieden in onder andere Japan, Sicilië en Costa Rica, waarvan de bewoners door hun levensstijl gemakkelijk veel ouder worden dan de gemiddelde wereldbevolking. In hun top-10 staan:

  1. Natuurlijk bewegen
  2. Heb een (levens)doel
  3. Reflecteer en ontspan
  4. Stop met eten voor je (over)vol zit
  5. Eet veel groenten en fruit
  6. Ga naar buiten in de zon/ vitamine D.
  7. Voorkom overgewicht
  8. Rook niet en drink matig
  9. Creëer een gevoel van gemeenschap
  10. Ga niet op je lauweren rusten maar blijf actief leven en denken.

Je ziet; er is genoeg dat je vanuit (zelf)liefde kunt doen om sterk en stabiel deze onzekere tijden door te komen als de beste versie van jezelf ooit! Met deze tips zul ook jij in staat zijn om deze uitdaging het hoofd te bieden.

 

Geschreven door Melanie Thijm

Was dit artikel nuttig?