Steeds meer stemmen verenigen zich: Verlaag de BTW op groente en fruit!

Voorkomen is beter dan genezen. Dit eenvoudige gezondheidsprincipe geldt al honderden jaren en lijkt vooral ten tijde van de huidige Covid19 pandemie relevanter dan ooit tevoren. Gezond eten, drinken, slapen kortom: rust, reinheid regelmaat zijn de pijlers waarop deze theorie stevig in de klei verankerd zou moeten zijn.  Deze manier van denken vertegenwoordigt een langetermijnvisie waarin een gezonde leefstijl geprefereerd wordt over symptoombestrijding achteraf. En hoewel ook de regering in het nationaal preventieakkoord en de schijf van vijf een gezonde leef- en voedingstijl promoot, lijkt de uit 2019 stammende BTW verhoging op groente en fruit hiermee juist in schril contrast te staan. Er gaan dan ook steeds meer stemmen op in de roep om verlaging van deze heffing van 9% naar 5% en het heffen van een suikertaks. Dit zou volgens diverse belangenorganisaties waaronder RVS (Raad voor Volksgezondheid en Samenleving Red.) in een begin 2020 verschenen rapport, een gezonde leefstijl de broodnodige impuls geven.

Armoedige voeding

De gezonde voedingskeuzes worden duurder en duurder terwijl paprikachips, Big Macs en grote zakken snoep steeds goedkoper lijken te worden. De supermarktschappen liggen vol spotgoedkoop junkfood. Een donut kost 55 cent, een Mars pakweg 36 cent, een roze koek 16 cent en een appelkoek slechts 11 cent. Een appel daarentegen kost 59 cent, een paprika 99 cent en een avocado al snel meer dan een euro. De prijsverschillen tussen junkfood en gezond eten worden al jarenlang alleen maar groter. Dit terwijl we al jaren weten dat vooral gezond eten, nog meer dan sporten, een positief effect op de algehele fysieke gezondheid heeft. Officiële CBS cijfers ondersteunen dit beeld van stijgende voedsel, en vooral groenten en fruitprijzen. De laatste zijn sinds 2015 met 13 procent in prijs gestegen tegen slechts 2 procent voor zoetwaren en andere suikerrijke lekkernijen. It’s like the age old song: ‘The rich are getting richer and the poor are getting poorer’. Maar dan voor wat betreft goed voedsel, en daarmee gezondheidskansen. Deze hangen namelijk zoals blijkt uit het RVS rapport, relatief samen te gaan met andere socio-economische problematiek zoals werkloosheid, een laag inkomen, schulden en een ongezonde leefomgeving. Echter is het niet meer alleen de (alternatieve en reguliere) gezondheidshoek die zich sterk maakt voor het minimaal terugdraaien van het hoge BTW tarief (9 procent) naar het oorspronkelijke niveau van 5 procent. Een groeiend aantal producenten, vertegenwoordigers uit de wereld van telers, groenteboeren, wetenschappers en zelfs supermarktketens zet zich in voor dit doel.

De tijd is rijp

Er valt in Nederland nog aardig wat te winnen als het gaat om gezond eten. Vooral jongeren grijpen relatief vaak naar junkfood en binnen deze bevolkingsgroep nemen de obesitascijfers dan ook relatief snel toe. De oudere generatie kookt (weliswaar vaak ietsje te lang) toch nog vaker een groentehapje voor bij het avondeten, of geniet van eens stukje vis of fruit toe. Mensen van Mediterrane afkomst doen het nog weer een stukje beter. Goed, vers eten met veel groenten is hen vaak met de paplepel ingegoten. Deze conclusies zijn te vinden in de RIVM https://www.rivm.nl/leefstijlmonitor. Aan de andere kant zou een overgroot gedeelte van de Hollanders (nieuw of bestaand) heel graag veel vaker een gezond potje op tafel zetten. Tot wel 80% is voorstander van een lagere BTW op groenten en fruit. Dit blijkt uit marktonderzoek van Multiscope in opdracht van Foodwatch. Onder mensen met lagere inkomens of met kinderen is de steun voor een btw-verlaging op gezonde groente en fruit nog hoger. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en de Europese Commissie bepleiten het stimuleren van groente en fruit met prijsmaatregelen zoals suikertaks en goede voorlichting. De onlangs door een bekende supermarktketen opgezette petitie https://detijdisrijp.nl/ mocht dan ook op veel bijval rekenen.

Gezond leven is gezond denken

Echter lijkt de overheid voorlopig niet geneigd om aan dit dringende en logische beroep te voldoen. Zij geven hiervoor onder meer als rede op dat het moeilijk zou zijn om te term ‘groenten en fruit’ te definiëren. Als voorbeeld hiervan noemt men groente toppings op pizza, of een fruitbowl bij een restaurant of broodje gezond. Vallen deze dan ook onder het lagere BTW tarief? Tegenstanders stellen echter dat de voedselgroep eenvoudig afgebakend zou kunnen worden door het gewoon bij de verse varianten op de markt en in de super te houden. Daarom geldt nu, meer dan ooit tevoren, vertrouw niet op de goede bedoelingen van anderen. Voor de overheid die enerzijds het preventieakkoord en de schijf van vijf promoot, is het heffen van BTW toch voornamelijk een inkomstenbron. Maak daarom je eigen keuzes en denk zelfstandig na. Een holistische denkwijze zou je hierbij zeker van pas kunnen komen. Holisme (Grieksholos: het geheel) is het idee dat de eigenschappen van een systeem (fysiek, biologisch, technisch, chemisch, economisch, enz.) niet kunnen worden verklaard door de som van alleen zijn componenten te nemen. Bron: Wikipedia

Gezond leven is meer dan alleen de groene vinkjes etiketten lezen in de supermarkt of je zes keer per week in het zweet staan sloven in de sportschool. Gezond zijn en voelen is een levensovertuiging waarbij de essentie is dat alles onlosmakelijk met elkaar verbonden is. En aangezien positief denken hier zeker een onderdeel van is stellen wij dan ook liever de vraag: hoe bereiken we zelf die gezonde geest in dat gezonde lichaam? Hier komen weer de eerdergenoemde drie R’s in beeld. Rust, reinheid, regelmaat. Laten we vooropstellen dat een goede sterke weerstand niet kan voorkomen dat je ziek wordt. Het kan er echter wel voor zorgen dat je behoorlijk wat minder vatbaar bent, of áls een virus (of dat nu influenza, SARS of COVID is) je minder hard te pakken neemt.  Dus probeer in onderstaand rijtje wat lifestyle changes toe te passen en je zult er alleen maar voordeel van ondervinden. Zowel fysiek, als zeker ook mentaal.

Rust:

Zorg voor voldoende rust. En daarmee bedoelen we niet alleen slaap. Velen weten inmiddels wel dat de menselijke motor het beste loopt na acht uur ononderbroken slaap. Probeer ook dagelijks op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en op te staan. Klinkt burgerlijk, maar in de ochtend ben je jezelf dankbaar. Rust kun je echter ook bereiken door een heerlijke wandeling in de natuur, een ontspannen yogales of een diepe meditatie. Daarbij is het echter wel belangrijk dat zowel je spieren, zenuwen en hersenen heerlijk ontspannen zijn. Dus lig je ’s nachts vaak te piekeren? Heb je overdag veel stress van bijvoorbeeld je werk of opstandige pubers die hun online lessen moeten volgen? Of merk je dat je spieren in de ochtend steeds vaker stram aanvoelen of dat je een hinderlijke tik hebt? Probeer dan eens onze oplossing in de vorm van Nanomagnesium. https://www.nanomineralen.nl/nano-magnesium/

Reinheid:

Wat een heerlijk ouderwets woord is het toch. De klassieke uitspraak ‘na het plassen je handen wassen’ is na de uitbraak van het Coronavirus echter ook weer actueler dan ooit. Sommige mensen vragen zich af of een TE schone levensstijl je weerstand niet verlaagt in plaats van verhoogt. Die mensen kunnen we geruststellen. De gezonde bacteriën zijn in zulke overvloedige aantallen aanwezig. Die staan hun mannetje wel. De ongezonde, ziekmakende bacillen echter, tieren ook welig op allerlei dagelijkse oppervlakken zoals telefoons, deurklinken en winkelkarretjes. Daarom; was zo vaak mogelijk je handen en/of gebruik desinfecterende handgel. Raak zo min mogelijk je gezicht of mond aan en kuch of nies in je elleboog. Wist je trouwens dat ook chirurgen, die toch wel het meest steriele contactberoep ter wereld uitvoeren, een vaste handenwasprocedure hebben? Volg deze richtlijnen en je kunt daarna letterlijk je handen wassen in de onschuldige wetenschap dat jij jouw deel hebt bijgedragen:

  1. Maak je handen goed nat
    2. Neem wat vloeibare zeep uit een pompje
    3. Wrijf de handen lang genoeg over elkaar, zorg dat de boven- en onderkant goed bedekt zijn met zeep
    4. Wrijf hierbij goed alle vingertoppen in
    5. Wrijf ook tussen de vingers
    6. Neem ook de polsen mee
    7. Spoel de zeep zorgvuldig af met stromend water
    8. Droog je handen goed af, vergeet hierbij niet de huid tussen de vingers Bron: RIVM

Regelmaat:

En nu volhouden he mensen! Een keertje een groene smoothie drinken, één proeflesje yoga, een keertje in het weekend géén flesje wijn zet geen stevige zoden aan de dijk. Ook hier geldt weer: één zwaluw maakt nog geen zomer. Deze overtuiging moet een lifestyle worden. Het ei van Columbus: lijstjes en planning. Een weekplanning waarin je werk, sport en menu’s combineert met tijd voor vrije tijd zal wonderen doen voor je innerlijke rust. Vermijd vervolgens ook eens alle geprefabriceerde voedsel uit pakjes en zakjes in de supermarkt. Ga (op de fiets) naar de markt. Ten eerste is het een heerlijk middagje uit, ten tweede kun je daar alles vers en zo van het land mee naar huis nemen. Probeer ook je eigen containertjes, zakjes en boodschappentassen mee te nemen. Zo draag je en passant ook nog even bij aan een beter milieu.  Zie je jezelf niet tussen de sportbilly’s in de gym staan? Neem een abonnement op een thuisinstructeur. Op Youtube vind je legio channels van personal trainers en yoga instructeurs. Er zit er VAST wel eentje bij die past bij jouw vibe en mogelijkheden.

De Natuurlijke weg:

Wat wij verder nog kunnen doen voor jouw gezondheid? Je zou je eens kunnen informeren naar de kracht van mineralen. Mineralen zijn afkomstig uit de gesteenten van de aarde en bestaan hoofdzakelijk uit metalen. Vanuit het stenenrijk komen mineralen ook in het zeewater en in de lucht terecht. Mineralen zitten in de bodem en worden door planten opgenomen en benut. Vandaaruit nemen dieren en mensen de mineralen tot zich. In tegenstelling tot bepaalde vitaminen en vetzuren, is het onmogelijk om mineralen zelf aan te maken. Ons lichaam bestaat voor ongeveer 4% uit mineralen. Ze zijn noodzakelijk voor alle processen die het lichaam gaande houden. Ook hebben ze een sleutelfunctie om vitaminen werkzaam te maken.

Een gezonde weerstand

Nano Zilver Voegt een extra leger “soldaten” toe aan je lichaam die reeds weten hoe ze bacteriën en virussen om zeep moeten helpen. Colloidaal of nano zilver heeft in vele studies laten zien virussen te kunnen doden, ook verschillende typen corona virussen, zoals SARS en Mers. Maar ook het influenza virus, rhinovirus, EBOLA, bacteriën, schimmels, gisten en eencellige parasieten kunnen effectief bestreden worden met nano zilver.

Nano zink en koper  “voor de opbouw van je eigen leger” Zink en koper heb je nodig om nieuwe verkenners, soldaten en scherpschutters (diverse witte bloedcellen) aan te kunnen maken. Bij een zinktekort maakt je lichaam als het ware een zwak i.p.v. een sterk leger. Zink is daarnaast belangrijk voor gezonde, sterke slijmvliezen, de plek waar ons immuunsysteem grotendeels huisvest. Nanoplatina helpt je scherpschutters aan te maken. Dit zijn je T-cellen. Elke dag vechten deze cellen tegen virussen en schadelijke cellen zoals die van ziektes als kanker of HIV. Des te mee T-cellen des te beter en des te groter de kans dat je beter herstelt.

En zoals we helemaal in het begin van dit verhaal al stelden: voorkomen is beter dan genezen

Geschreven door Melanie Thijm

About Post Author