Ja, hoor. Het zal weer eens niet waar wezen. De weegschaal is hard en onverbiddelijk: je bent weer een paar kilo’s aangekomen. Hoe dan, vraag je af? En nog belangrijker eigenlijk: hoe kom je er weer vanaf? Om jouw strijd tegen overtollige kilo’s makkelijker te maken, is het handig daar de oorzaak voor te weten. We zetten de belangrijkste oorzaken voor jouw problemen met afvallen op een rij.

Onnodige kilo’s en chronische gewichtsproblemen. We weten allemaal dat dit haast altijd een gevolg is van slechte voeding en onvoldoende beweging in het algemeen. Maar wat is dan wel goede voeding en wat kun je nu het beste eten bij welk gewichtsprobleem? Welke soort beweging kun je inzetten voor jouw overtollige kilo’s? Daarvoor is het belangrijk eerst de oorzaak van jouw extra kilo’s te achterhalen. Weet je deze eenmaal? Dan is het aanpakken ervan slechts een fluitje van een cent. Want ook eten is weten!

Meest voorkomende gewichtsproblemen

  • hele dag trek
  • opgeblazen buik
  • cellulitis
  • vet rond de middel
  • eetbuien
  • kleefkilo’s

Oorzaak hele dag trek: bloedsuiker

Heb je de hele dag trek? Dan zou je zomaar last van een schommelende bloedsuikerspiegel kunnen hebben. En dat is nadelig. Want hoe instabieler dit glucosegehalte in je bloed, hoe slechter voor je lijf én je gewicht. Normaal gesproken houdt ons lichaam het bloedsuikergehalte in ons bloed precies in balans, maar met name verkeerde voeding kan deze balans verstoren.

Het lichaam haalt bloedsuiker namelijk vooral uit eten. Koolhydraten die je eet, komen als glucose in het bloed. Dit bloedsuiker gaat door het hele lichaam en geeft je cellen energie. Probleem met ‘snelle’ koolhydraten en geraffineerde suikers? Je bloedsuikerspiegel schiet razendsnel omhoog om daarna weer volledig te in te storten. Gevolg? Je hebt nog meer honger, wilt meer eten om uit die dip te komen en alles begint weer van vooraf aan. Niet fijn, want daar komen dus die extra kilo’s en dat eeuwige gejojo van.

Maar wat kun je dan wel eten? Kies liever voor ‘complexe koolhydraten’ zoals volkoren pasta, spelt en havermout. Deze worden veel langzamer door het lichaam opgenomen en geven langzamer hun energie af. Daardoor blijft je bloedsuikerspiegel stabieler, heb je minder last van dips én minder trek. Je hebt immers minder last van pieken en dalen en hoeft daardoor minder te snacken om dat weer op te vangen.

Wil je weten wat het sporenelement indium voor je bloedsuikerspiegel en je gewicht kan doen? Klik dan hier.

Oorzaak opgeblazen buik: brood

Hoe kan dat toch dat je zo je best doet met sit ups en diëten, maar dat er nog steeds zo’n opgeblazen bolletje over de rand van je bikini verschijnt? Hoe dan? Tja…. tarwebrood, daar zit wat in, namelijk heel wat stoffen die je darmen niet fijn vinden. Denk aan gluten die zwaar op de maag liggen, omdat ze moeilijk te verteren zijn. Of de schadelijke lectinen en fytaten die onze darmwand beschadigen. Stuk voor stuk zijn het boosdoeners van jouw opgeblazen buik.   

Probeer daarom eens wat minder brood te eten. Begin de dag met een lekker havermoutontbijt bijvoorbeeld. Neem een salade tussen de middag. Beiden geven je veel meer en langer energie en je buik wordt aanzienlijk platter. Hou je toch te veel van brood om het helemaal te laten staan? Er is ook glutenvrij brood gemaakt met meel van mais, teff, rijst en/ of boekweit. Of vervang de tarwe eens door spelt. Dat heeft een betere glutenverdeling en is dus makkelijker te verteren. Buikje blij, jij blij!  

Oorzaak cellulitis: verkleving en uitzetting

Putjes in je benen, billen en dijen. Aaargh… nee hè, wat ziet dat er toch lelijk uit. Hoe moet dat toch als je straks in bikini naar het strand wilt? Dát is dus cellulitis, ook wel een sinaasappelhuid genoemd vanwege de gelijkenis. Cellulitis is een verkleving en zwelling van het onderhuidse bindweefsel. Vetcellen die uitzetten lijkt de belangrijkste oorzaak te zijn voor het ontstaan van cellulitis. Maar ook genetische aanleg, hormonen, afkomst, leeftijd en dikte van de huid spelen een rol. Andere boosdoeners? Cafeïne, nicotine, geraffineerde voedingsproducten zoals suiker, veel zout en de anticonceptiepil. Helaas krijgt bijna iedere vrouw te maken met die lelijke putjes en bobbels. Maar dat betekent niet dat je er niets aan kunt doen! Met een actieve, gezonde levensstijl met goede voeding, minimaal 2 liter water per dag, voldoende gevarieerde beweging en regelmatige massage kun je namelijk heel wat bereiken! Het is lastig om cellulitis op te lossen, maar de aanhouder wint.

Wil je weten welke kruiden je kunt inzetten bij cellulitis? Lees dan Sinaasappelhuid? Deze kruiden kunnen helpen! – Nano Mineralen.

Oorzaak buikvet en ‘middelvet’: hormonen

Wat is dat toch met die overtollige kilo’s rondom je buik, benen, billen en heupen die er maar niet af lijken te willen? Heb je overgewicht, vet op de verkeerde plaatsen en lukt het je maar niet om af te vallen? Dan kan het zomaar zo zijn dat je hormonen uit balans zijn. En daar kun je heleboel vervelende klachten van krijgen! Als kleine boodschappers remmen of stimuleren ze immers onze organen en weefsels en regelen ze een heleboel belangrijke processen. Wist je dat onze hormonen bijvoorbeeld onze groei, ons karakter, de stofwisseling, vetverdeling en zelfs ons gedrag bepalen? Als de hormoonspiegel daalt, dan verouderen en veranderen we dus letterlijk en figuurlijk heel snel.

Het goede nieuws is dat je met gezonde voeding en een bewuste leefstijl je hormonen langzaamaan weer in balans kunt brengen. Het meest geschikt hiervoor is eten volgens het paleodieet. Zo zijn eiwitten de basis en bouwstof voor de hormonen, maar ook de juiste vetten en gefermenteerd voedsel dragen in de regel bij aan een gezonde hormoonbalans. Met volledige voeding die genoeg hulpstoffen in de vorm van vitaminen, mineralen, antioxidanten en spoorelementen bevat, leg je een goede hormonale basis. Daarnaast helpen het vermijden van suikers, cafeïne en koolhydraten én het eten van laat op de avond ook zeker. Kies voor biologisch om de gifstoffen die zich anders in je lijf ophopen, te weren.

Lees hier meer over hoe je overgewicht veroorzaakt door hormonaal vet kunt aanpakken.

Oorzaak eetbuien…..’lekkere trek’

De hele dag is het goed gegaan, maar dan kom je thuis van werk, ploft op de bank en…. gaat weer snaaien. Verdorie! Zo blijven de kilo’s er natuurlijk aankomen met die vele eetbuien. Waarom kun je je toch niet bedwingen? En belangrijker, wat doe je eraan? Wie ’s avonds veel eetbuien heeft omdat hij voor de tv hangt, kan het best afleiding zoeken. Anders zit je daar maar een beetje tv te kijken en gedachteloos iets weg te knagen. Niet doen! Pak liever een breiwerkje of lees een boek. Een veelgemaakte fout bij afvallen is om te besparen op maaltijden overdag. Omdat je overdag onvoldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, geeft jouw lijf ‘s avonds het sein dat het nog wat moet inhalen. Zorg dus voor minstens drie volwaardige maaltijden per dag. Wist je dat honger en dorst in hetzelfde deel van de hersenen geregeld worden? Het komt dus wel eens voor dat jouw lijf honger met dorst verwart. Simpele truc als je trek voelt opkomen: drink een groot glas water en wacht heel even of de honger blijft.

Oorzaak kleefkilo’s: verkeerde beweging

Dat stilzitten nu niet bepaald goed is voor ons, dat merken en voelen we allemaal in deze tijd. Vooral aan de kilo’s die heel ongemerkt toch steeds vaker aan ons blijven kleven. Dat komt vooral omdat we sinds de komst van Corona vaker thuiswerken en daardoor meer stilzitten en dus minder bewegen. De beste methode om af te vallen is door een lagere energie-inname te combineren met sporten. Naast dagelijks minimaal een half uur matig intensief bewegen is het raadzaam om ook aan krachttraining te doen. Dit zorgt ervoor dat je zo weinig mogelijk spiermassa kwijtraakt en je metabolisme op een hoger pitje gaat draaien. Het is hierbij vooral belangrijk dat je een beweeg- en sportritme kiest dat je voor een langere tijd kunt volhouden. Let ook dat je voldoende eiwitten eet om je spiermassa zo veel mogelijk te behouden. Je hebt namelijk meer eiwitten nodig als je meer beweegt. Dit geldt met name als je aan krachttraining doet.

Heb je de hele dag door trek, kun je geen maaltijd overslaan, heb je moeite met afvallen en heb je regelmatig snacks nodig om je weer beter te voelen? Dat kan anders! Ontdek hier hoe dat precies zit. Ook last van een opgeblazen buikgevoel? Verminderen dan je gluten. Wij vertellen je in deze blog hoe je dat doet en waar dat opgeblazen buikgevoel vandaan komt.

Geschreven door Sandra Zuiderduin

About Post Author