Zomerse smoothie van superfood de ‘beet root’

Tegenwoordig horen we veel over de welbekende “superfoods” en vaak komen deze overgevlogen uit het buitenland. Dit terwijl je ze ook dicht bij huis kan krijgen! Ken je de ‘beet root’ oftewel de doogewone rode biet?

De rode biet is niet alleen super lekker en heeft een mooi kleurtje, het is ook nog eens super gezond! De schitterende kleur van deze groente is onder andere te danken aan de aanwezigheid van ijzer.

Naast ijzer bevat de rode biet heel wat vitaminen en mineralen: magnesium, mangaan, kalium, koper, fosfor en daarnaast vormen de knollen een rijke bron van vitamine A, B, C, bètacaroteen, folaat (B11) en vezels. Je vindt het allemaal in de rode biet, een echte krachtpatser dus!

Doordat rode bieten zo rijk zijn aan vezels helpen ze om de stoelgang te bevorderen en verbeteren ze de algehele gezondheid van het spijsverteringsstelsel. Genoeg redenen dus om deze heerlijke smoothie te maken.

En wist je dat duursporters, zoals hardlopers, vaak bietensap drinken in de aanloop naar een wedstrijd? De rode biet is namelijk een nitraatrijke groente. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat nitraat een positief effect heeft op het uithoudingsvermogen. Het zorgt ervoor dat de bloedvaten zich verwijden, de bloeddruk daalt en dat er meer zuurstof beschikbaar is. Vroeger adviseerde men niet te veel nitraatrijke groenten te eten. Tegenwoordig ziet men dit weer anders. Toch hoef je niet iedere dag bieten te consumeren. Gewoon op de dag en de dagen voordat je een wedstrijd hebt of gewoon gaat duursporten, 2 grote glazen van deze supersmoothie drinken, of regelmatig als onderdeel van je gezonde leefstijl!

2 personen – 5 minuten

  • 250 g voorgekookte bio rode bieten (of verse zomerbieten, 20 minuten gekookt!
  • 100 g bevroren frambozen
  • ½ citroen, uitgeperst
  • 2 el lijnzaadolie
  • Optie: 2 tl maca poeder
  • Optie: gefilterd water (als je de smoothie te dik vindt)
  • Optie: 1 a 2 maatschepjes mineralenpoeder afkomstig van Okinawa
  • Toppings: homemade granola, handje ongebrande/ongezouten noten, goji bessen, kokosvlokken, moerbeibessen

 

Stop de gekookte rode bieten, samen met de frambozen en het citroensap in je blender. Mix tot je een glad mengsel krijgt en voeg lijnzaadolie toe.

Verdeel de smoothie over de glaasjes. Garneer eventueel met een halve framboos en je favoriete toppings! Enjoy!

Over Lot:

Mijn naam is Charlotte Anne, maar iedereen noemt mij Lotte. Mijn passie is all about a positieve, gezonde, bewuste en gebalanceerde lifestyle. Gezondheid is de basis van alles.

Vanuit mijn praktijk Charlotte Anne werk ik als Orthomoleculair Therapeut. Ik help mensen met “vage” klachten zoals vermoeidheid, huidproblemen, hormonale klachten en spijsverteringsproblemen. Ook begeleid ik mensen naar een gezondere levensstijl.

Wil je ook je klachten ombuigen naar kracht en energie? Bekijk dan hier mijn aanbod.

About Post Author